Urologisen potilasryhmän hoitoprosessin kehittäminen Lean-toimintamallia hyödyntäen kirurgisella vuodeosastolla
Weckman, Päivi (2021)
Weckman, Päivi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102252664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102252664
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lean-toimintamallia hyödyntäen kehittää eturauhasen höyläykseen (TUR-P) tulevien potilaiden hoitoprosessia kirurgisella vuodeosastolla. Potilaiden hoitoprosessissa hukkaa aiheutuu etenkin turhasta odottelusta, mutta myös tiettyjen työvaiheiden päällekkäisyydestä sekä tehtävien jakautumisesta eri ammattiryhmien välillä.
TUR-P-potilaat ovat kohdeyksikön suurin elektiivinen urologinen potilasryhmä, joten hoitoprosessin kehittämisellä voi olla parhaimmillaan huomattavia vaikutuksia niin yksikön päivittäistoimintaan kuin potilaiden hoitokokemukseen.
Kehittämistyö toteutettiin osallistavan kehittämisen näkökulmasta, moniammatillisena ryhmätyönä Kaizen-hengessä. Kaizen-menetelmän käyttö näkyy etenkin jatkuvan parantamisen ideologiassa ja siinä, että toimintoja pyritään kehittämään käytännönläheisin askelin. Tavoitteena oli arvovirtakuvausta hyödyntäen tunnistaa ja vähentää hukkaa TUR-P-potilaan hoitoprosessista.
Kehittämisprojektin myötä TUR-P-potilaan hoitoprosessia kyettiin monilta osin virtaviivaistamaan, hoitoaikaa lyhennettiin esimerkiksi selkeyttämällä kotiutuskriteereitä ja työnjakoa eri ammattiryhmien välillä sekä uudelleen ajoittamalla tai poistamalla tiettyjä
prosessin vaiheita. Uudistettu hoitoprosessi otetaan käyttöön kohdeyksikössä vuoden 2021 alkupuolella.
TUR-P-potilaat ovat kohdeyksikön suurin elektiivinen urologinen potilasryhmä, joten hoitoprosessin kehittämisellä voi olla parhaimmillaan huomattavia vaikutuksia niin yksikön päivittäistoimintaan kuin potilaiden hoitokokemukseen.
Kehittämistyö toteutettiin osallistavan kehittämisen näkökulmasta, moniammatillisena ryhmätyönä Kaizen-hengessä. Kaizen-menetelmän käyttö näkyy etenkin jatkuvan parantamisen ideologiassa ja siinä, että toimintoja pyritään kehittämään käytännönläheisin askelin. Tavoitteena oli arvovirtakuvausta hyödyntäen tunnistaa ja vähentää hukkaa TUR-P-potilaan hoitoprosessista.
Kehittämisprojektin myötä TUR-P-potilaan hoitoprosessia kyettiin monilta osin virtaviivaistamaan, hoitoaikaa lyhennettiin esimerkiksi selkeyttämällä kotiutuskriteereitä ja työnjakoa eri ammattiryhmien välillä sekä uudelleen ajoittamalla tai poistamalla tiettyjä
prosessin vaiheita. Uudistettu hoitoprosessi otetaan käyttöön kohdeyksikössä vuoden 2021 alkupuolella.