Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
LIIKUNTA-, TERVEYS- JA KUNTOUTUSALAN AMMATTILAISTEN JA OPISKELIJOIDEN VESILIIKUNTA- JA VESITERAPIAOSAAMINEN : Osaamisen itsearviointi VESKU - hankkeen alkaessa syksyllä 2011
Aalto, Sini; Siljander, Sara; Vartiainen, Hilla (2012)
Aalto, Sini
Siljander, Sara
Vartiainen, Hilla
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117823
Tiivistelmä
Vesiterapia on useissa tutkimuksissa todettu hyödylliseksi liikunta- ja terapiamuodoksi lähes kaikille liikkujille ja kuntoutujille. Vedellä on monia etuja maalla liikkumiseen verrattuna fysiologisten ominaisuuksiensa vuoksi. Vesi on kuitenkin vielä melko tuntematon ja vähän tutkittu liikunta- ja terapiaympäristö.
Opinnäytetyömme on tehty Vesi liikuttaa ja kuntouttaa - vesiliikunnan ja vesiterapian kehittäminen Etelä-Savossa - hankkeen, (VESKU) toimeksiantona. Hankkeen päätavoitteena on kehittää terveys-, liikunta- ja kuntoutusalan henkilöstön ja opiskelijoiden osaamista vesiliikunnasta ja vesiterapiasta. Hankkeen päärahoittajia ovat Euroopan Unionin sosiaalirahasto sekä Etelä-Savon ELY - keskus. Hanke toteutuu Etelä-Savon alueella 1.8.2011 – 31.2013.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kartoittaa Vesi liikuttaa ja kuntouttaa - hankkeen ensimmäiseen koulutuspäivään osallistuneiden liikunta-, terveys- ja kuntoutusalan ammattilaisten sekä alan opiskelijoiden vesiliikunta- ja vesiterapiaosaamista hankkeen käynnistyessä syksyllä 2011. Hankkeen ensimmäisessä koulutuspäivässä kerätyn vesiliikunnan ja vesiterapian osaamisen itsearviointikyselyn, tarkoituksena oli kartoittaa koulutuspäivään osallistuneiden vesiliikunta- ja vesiterapiaosaamista. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää millaiseksi koulutuspäivään osallistuneet kokevat oman vesiliikunta- ja vesiterapia osaamisensa.
Opinnäytetyömme teoriaosaan olemme keränneet tietoa vesiliikunnasta ja vesiterapiasta kyselylomakkeen teema-alueiden mukaisesti. Aineisto analysoitiin Webropol - ohjelman ja sisällönanalyysin avulla. Tuloksissa selvisi, että koulutuspäivään osallistuneet kokevat vesiliikunnan ja vesiterapian osaamisensa olevan vahvinta vesiliikuntaympäristön esteettömyyden ja turvallisuuden huomioimisessa ja vesipelas-tuksessa. Kehittämishaasteita koettiin järvivesiliikunnan sekä elämyksellisen ja rentouttavan vesiliikunnan suunnittelussa, ohjauksessa ja vaikuttavuuden arvioinnissa. Kokonaisuudessaan arvioitu osaaminen jäi kuitenkin tyydyttävälle tasolle. Työ sisältää ammattilaisten ja opiskelijoiden välisen tulosten vertailun tarkemmin menetelmäosassa.
Opinnäytetyömme on tehty Vesi liikuttaa ja kuntouttaa - vesiliikunnan ja vesiterapian kehittäminen Etelä-Savossa - hankkeen, (VESKU) toimeksiantona. Hankkeen päätavoitteena on kehittää terveys-, liikunta- ja kuntoutusalan henkilöstön ja opiskelijoiden osaamista vesiliikunnasta ja vesiterapiasta. Hankkeen päärahoittajia ovat Euroopan Unionin sosiaalirahasto sekä Etelä-Savon ELY - keskus. Hanke toteutuu Etelä-Savon alueella 1.8.2011 – 31.2013.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kartoittaa Vesi liikuttaa ja kuntouttaa - hankkeen ensimmäiseen koulutuspäivään osallistuneiden liikunta-, terveys- ja kuntoutusalan ammattilaisten sekä alan opiskelijoiden vesiliikunta- ja vesiterapiaosaamista hankkeen käynnistyessä syksyllä 2011. Hankkeen ensimmäisessä koulutuspäivässä kerätyn vesiliikunnan ja vesiterapian osaamisen itsearviointikyselyn, tarkoituksena oli kartoittaa koulutuspäivään osallistuneiden vesiliikunta- ja vesiterapiaosaamista. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää millaiseksi koulutuspäivään osallistuneet kokevat oman vesiliikunta- ja vesiterapia osaamisensa.
Opinnäytetyömme teoriaosaan olemme keränneet tietoa vesiliikunnasta ja vesiterapiasta kyselylomakkeen teema-alueiden mukaisesti. Aineisto analysoitiin Webropol - ohjelman ja sisällönanalyysin avulla. Tuloksissa selvisi, että koulutuspäivään osallistuneet kokevat vesiliikunnan ja vesiterapian osaamisensa olevan vahvinta vesiliikuntaympäristön esteettömyyden ja turvallisuuden huomioimisessa ja vesipelas-tuksessa. Kehittämishaasteita koettiin järvivesiliikunnan sekä elämyksellisen ja rentouttavan vesiliikunnan suunnittelussa, ohjauksessa ja vaikuttavuuden arvioinnissa. Kokonaisuudessaan arvioitu osaaminen jäi kuitenkin tyydyttävälle tasolle. Työ sisältää ammattilaisten ja opiskelijoiden välisen tulosten vertailun tarkemmin menetelmäosassa.