Väkivaltaisen aikuispotilaan kohtaaminen
Kouvo, Timo; Tella, Tia-Maria; Asikainen, Jenna; Vihavainen, Lauri (2012)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kouvo, Timo
Tella, Tia-Maria
Asikainen, Jenna
Vihavainen, Lauri
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204174592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204174592
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää omaa ammattitaitoamme keräämällä käyttökelpoista tietoa väkivaltaisen aikuispotilaan kohtaamisesta, väkivallan ennaltaehkäisystä ja väkivaltatilanteiden jälkipuinnista ja kehittää sairaanhoidon opiskelijoiden valmiuksia väkivaltaisen aikuispotilaan kohtaamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä jonka produktina toteutettiin koulutuspäivä ryhmälle Saimaan ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoita. Koulutuspäivä toteutettiin 9.2.2011 luento-opetuksena osana kyseisen ryhmän ammatillisiin opintoihin sisältyvää mielenterveyshoitotyön jaksoa. Koulutuspäivään sisällytetyt kokonaisuudet olivat väkivaltariskin arviointi, väkivallan ennaltaehkäisy, väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ja väkivaltatilanteiden jälkipuinti. Koulutuspäivään sisältyi myös turvallisuusalan kouluttajan ohjaamia käytännön itsepuolustusharjoitteita.
Koulutuspäivän lopuksi toteutettiin palautekysely strukturoidulla palautelomakkeella. Palautekyselyyn vastasi 18 henkilöä ja vastausprosentti oli 100. Koulutuspäivän eri kokonaisuuksien koettua tarpeellisuutta kysyttiin erikseen. Kyselyn tulosten mukaan 100 % opiskelijoista koki väkivaltariskin arviointiin, väkivallan ennaltaehkäisyyn ja käytännön itsepuolustusharjoituksiin liittyvän opetuksen tarpeelliseksi. 94 % koki väkivaltaisen potilaan kohtaamiseen liittyvän opetuksen tarpeelliseksi. 72 % koki väkivaltatilanteiden jälkipuintiin liittyvän opetuksen tarpeelliseksi.
Opinnäytetyön teoriaosassa on käsitelty toiminnallisen opinnäytetyön lähtökohtia, väkivaltariskin arviointia, väkivallan ennaltaehkäisyä, väkivaltaisen potilaan kohtaamista ja väkivaltatilanteiden jälkipuintia. Teoriaosassa on myös kuvattu koulutuspäivään sisältyneet käytännön itsepuolustusharjoitteet, palautekyselyn tulokset sekä koulutuspäivän toteutus, kuvaus ja itsearviointi. Opinnäytetyön teoriaosa muodostaa koulutuspäivän luento-opetuksen sisällön.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä jonka produktina toteutettiin koulutuspäivä ryhmälle Saimaan ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoita. Koulutuspäivä toteutettiin 9.2.2011 luento-opetuksena osana kyseisen ryhmän ammatillisiin opintoihin sisältyvää mielenterveyshoitotyön jaksoa. Koulutuspäivään sisällytetyt kokonaisuudet olivat väkivaltariskin arviointi, väkivallan ennaltaehkäisy, väkivaltaisen potilaan kohtaaminen ja väkivaltatilanteiden jälkipuinti. Koulutuspäivään sisältyi myös turvallisuusalan kouluttajan ohjaamia käytännön itsepuolustusharjoitteita.
Koulutuspäivän lopuksi toteutettiin palautekysely strukturoidulla palautelomakkeella. Palautekyselyyn vastasi 18 henkilöä ja vastausprosentti oli 100. Koulutuspäivän eri kokonaisuuksien koettua tarpeellisuutta kysyttiin erikseen. Kyselyn tulosten mukaan 100 % opiskelijoista koki väkivaltariskin arviointiin, väkivallan ennaltaehkäisyyn ja käytännön itsepuolustusharjoituksiin liittyvän opetuksen tarpeelliseksi. 94 % koki väkivaltaisen potilaan kohtaamiseen liittyvän opetuksen tarpeelliseksi. 72 % koki väkivaltatilanteiden jälkipuintiin liittyvän opetuksen tarpeelliseksi.
Opinnäytetyön teoriaosassa on käsitelty toiminnallisen opinnäytetyön lähtökohtia, väkivaltariskin arviointia, väkivallan ennaltaehkäisyä, väkivaltaisen potilaan kohtaamista ja väkivaltatilanteiden jälkipuintia. Teoriaosassa on myös kuvattu koulutuspäivään sisältyneet käytännön itsepuolustusharjoitteet, palautekyselyn tulokset sekä koulutuspäivän toteutus, kuvaus ja itsearviointi. Opinnäytetyön teoriaosa muodostaa koulutuspäivän luento-opetuksen sisällön.