Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Terveydenhuollon ammattilaiset sähköisten palveluiden käyttäjinä ja kehittäjinä

Herukka, Anna; Tuohimaa, Tanja; Kiviniemi, Liisa; Koivunen, Kirsi (2021)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
ePooki 13_2021.pdf (314.0Kt)
Lataukset: 

URI
http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202101293289

Herukka, Anna
Tuohimaa, Tanja
Kiviniemi, Liisa
Koivunen, Kirsi
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102262710

Lähdeviite:
Herukka A., Tuohimaa T., Kiviniemi L., Koivunen K., (2021). Terveydenhuollon ammattilaiset sähköisten palveluiden käyttäjinä ja kehittäjinä. , Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla avoterveydenhuollossa työskentelevän terveydenhuollon ammattilaisten kokemuksia sähköisistä terveyspalveluista, niiden kehittämisestä ja terveydenhuollon ammattilaisten sähköisten palvelujen käytön osaamista.

Aineisto ja menetelmät: Tutkimus oli poikkileikkaustutkimus, jonka aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.

Tulokset: Terveydenhuollon ammattilaisten digiosaamisen taidot olivat hyvät. Tulosten mukaan nuoret ja lyhyen työuran omaavat terveydenhuollon ammattilaiset saivat vähiten tukea ja ohjausta sähköisten palvelujen käyttöön. Sähköisten palvelujen käyttöä hidastivat riittämätön koulutus ja resurssointi. Terveydenhuollon ammattilaiset eivät olleet mukana sähköisten palvelujen suunnittelussa.

Päätelmät: Terveydenhuollon ammattilaisten erilaiset osaamistarpeet edellyttävät räätälöityä koulutusta ja perehdytystä sähköisten palvelujen käyttöönotossa ja kehittämisessä. Lisäksi tarvitaan koko organisaation yhteinen visio ja toimintamalli. Terveydenhuollon ammattilaisten osallisuuden vahvistaminen sekä esimiesten sitoutuminen ja heiltä saatu tuki ovat tärkeitä sähköisten palvelujen kehittämisen onnistumisessa.
Kokoelmat
  • Julkaisut
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste