Uuden kattausmalliston suunnittelua Aarikka Oy:lle
Luomarantala, Jutta (2012)
Luomarantala, Jutta
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158303
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kattausmalliston suunnittelu toimeksiantaja Aarikka Oy:lle. Yritys oli keväällä 2012 aloittanut kattausmalliston suunnittelun ja opinnäytetyön tehtävänä oli ideoida tätä mallistoa varten erilaisia tuotekonsepteja. Tuotteissa oli huomioitava muun muassa yritykselle tunnusomainen muotoilu, puun monipuoliset käyttömahdollisuudet sekä valmistuskelpoisuus. Uudesta tuotesarjasta toivottiin pitkäikäistä ja kaikenikäisiä käyttäjiä kiinnostavaa.
Tuotesuunnitteluun ja - konseptointiin etsittiin taustatietoa kilpailevien yritysten tuotevalikoimista ja -ratkaisuista, Aarikan yrityshistoriasta ja 2011 myyntiraportista, asiantuntijahaastattelusta sekä suomalaisesta esinehistoriasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, jolla kartoitettiin kuluttajien mielipiteitä kattaustuotteista. Kyselylomake toimitettiin Aarikan kolmeen omaan myymälään sekä yhteen työpaikkakohteeseen Mitox Oy:hyn pääkaupunkiseudulla. Lomake julkaistiin lisäksi sähköisessä muodossa yhteisöpalvelu Facebookissa. Lomaketta jaettiin myös Hämeen ammattikorkeakoulun sähköpostilla.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kattausmallisto, joka pyrkii noudattamaan pitkälti kuluttajien toiveita niin tuotteiden ulkonäön kuin edullisemman hintaryhmän puolesta. Kyselylomakkeen tuloksista tehtiin johtopäätös, että kuluttajat toivovat Aarikan uudelta kattausmallistolta selkeyttä ja yksinkertaisuutta sekä rohkeita oivalluksia. Tuotekonseptit keskittyivät kyselylomakkeen tulosten perusteella kynttilänjalkoihin ja tarjoiluvatiin. Jos uusi kattausmallisto menestyy hyvin tuotelanseerauksen jälkeen keväällä 2013, mallistoa laajennettaisiin lähivuosina myös uusilla osilla.
Tuotesuunnitteluun ja - konseptointiin etsittiin taustatietoa kilpailevien yritysten tuotevalikoimista ja -ratkaisuista, Aarikan yrityshistoriasta ja 2011 myyntiraportista, asiantuntijahaastattelusta sekä suomalaisesta esinehistoriasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, jolla kartoitettiin kuluttajien mielipiteitä kattaustuotteista. Kyselylomake toimitettiin Aarikan kolmeen omaan myymälään sekä yhteen työpaikkakohteeseen Mitox Oy:hyn pääkaupunkiseudulla. Lomake julkaistiin lisäksi sähköisessä muodossa yhteisöpalvelu Facebookissa. Lomaketta jaettiin myös Hämeen ammattikorkeakoulun sähköpostilla.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kattausmallisto, joka pyrkii noudattamaan pitkälti kuluttajien toiveita niin tuotteiden ulkonäön kuin edullisemman hintaryhmän puolesta. Kyselylomakkeen tuloksista tehtiin johtopäätös, että kuluttajat toivovat Aarikan uudelta kattausmallistolta selkeyttä ja yksinkertaisuutta sekä rohkeita oivalluksia. Tuotekonseptit keskittyivät kyselylomakkeen tulosten perusteella kynttilänjalkoihin ja tarjoiluvatiin. Jos uusi kattausmallisto menestyy hyvin tuotelanseerauksen jälkeen keväällä 2013, mallistoa laajennettaisiin lähivuosina myös uusilla osilla.