"Oikeestaan musta kaikki kerrat oli kivoja." : Nuorten kokemuksia sosiaalisen sirkuksen intensiivijaksolta
Jääskeläinen, Simonette; Piirinen, Emma (2012)
Jääskeläinen, Simonette
Piirinen, Emma
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168553
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli kerätä kokemuksia nuorilta jotka osallistuivat Sorin Sirkuksen järjestämälle sirkuksen intensiivikurssille. Työ toteutettiin osallistumalla JOPO-luokalla opiskelevien yhdeksäsluokkalaisen kanssa kymmenen kertaa järjestettävään sirkustoimintaan Tampereella Sorin Sirkuksen tiloissa.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat sosiaalipedagogiikka, seikkailu-pedagogiikka sekä sosiokulttuurinen innostaminen. Näiden lisäksi mukaan otettiin näkökulmia nuoruudesta, syrjäytymisestä ja ihmisen minuudesta ja itsetunnosta. Nämä kaikki näkökulmat sekä teoriat limittyivät yhteen sosiaalisen sirkuksen tavoitteiden kanssa ja muodostivat kattavan kokonaisuuden.
Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, jota tuki videointi sekä haastattelu. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla se ennalta valittujen sekä uusien, nuorilta nousseiden, teemojen alle.
Opinnäytetyön tulokset olivat positiivisia. Sosiaalisen sirkuksen tavoitteet toteutuivat intensiivijaksonkin aikana. Toteutuneita tavoitteita olivat esimerkiksi onnistumisen kokemuksien saaminen ja yhdessä tekeminen. Tulosten perusteella voidaankin esittää, että sirkus on toimiva menetelmä nuorten kanssa työskentelyyn.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat sosiaalipedagogiikka, seikkailu-pedagogiikka sekä sosiokulttuurinen innostaminen. Näiden lisäksi mukaan otettiin näkökulmia nuoruudesta, syrjäytymisestä ja ihmisen minuudesta ja itsetunnosta. Nämä kaikki näkökulmat sekä teoriat limittyivät yhteen sosiaalisen sirkuksen tavoitteiden kanssa ja muodostivat kattavan kokonaisuuden.
Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, jota tuki videointi sekä haastattelu. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla se ennalta valittujen sekä uusien, nuorilta nousseiden, teemojen alle.
Opinnäytetyön tulokset olivat positiivisia. Sosiaalisen sirkuksen tavoitteet toteutuivat intensiivijaksonkin aikana. Toteutuneita tavoitteita olivat esimerkiksi onnistumisen kokemuksien saaminen ja yhdessä tekeminen. Tulosten perusteella voidaankin esittää, että sirkus on toimiva menetelmä nuorten kanssa työskentelyyn.