Urheiluseurojen ja yritysten yhteistyö verkostoksi : case: Kirittäret ja JJK
Lamberg, Inga (2012)
Lamberg, Inga
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148137
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Kirittärien, JJK:n ja yhteistyöyritysten verkoston kehittäminen. Sekä Kirittäret että JJK ovat tehneet pitkäjänteistä työtä luodessaan laajan tukiverkoston alueella toimivien yritysten ja järjestöjen kanssa. Molemmilla joukkueilla on paljon samoja yhteistyökumppaniyrityksiä ja siitä lähtikin ajatus kehittää näistä yrityksistä tiiviimpi verkosto yhdessä joukkueiden kanssa. Tavoitteena oli siis antaa kehittämisideoita, joiden avulla verkoston toimintaa monipuolistuu, ja huomioi paremmin kaikki osapuolet. Lisäksi tällä työllä pyrittiin lisäämään tietoisuutta sponsorointiyhteistyön luomista verkostoitumismahdollisuuksista.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2011 laadullisena teemahaastattelututkimuksena yhteistyökumppaneiden edustajille, sekä kyselytutkimuksena joukkueiden kannattajille. Teemahaastatteluun osallistui yhdeksän yritystä, jotka tukevat molempia joukkueita. Katsojakyselyyn puolestaan vastasi 333 joukkueiden kannattajaa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että pienet, paikallisella tasolla toimivat yritykset kokivat verkostoitumisen erittäin tärkeäksi ja pitivät urheilun kanssa tapahtuvaa yhteistyötä siihen hyvänä kanava. Yritykset kannustivat joukkueita tuomaan uusia, rohkeita ideoita verkoston kehittämiseksi ja pitivät näiden kahden joukkueen välistä yhteistyötä hyvänä asiana ja uutena ajatteluna. Myös katsojat pitivät joukkueiden välistä yhteistyötä hyvänä asiana ja yhtäläisyyksiä katsojien, ja yritysten antamasta palautteesta löytyi muutoinkin jopa yllättävän paljon.
Yritykset ovat kohtalaisen tyytyväisiä yhteistyöverkostoon, mutta parannettavaa on vielä paljon, muun muassa viestinnässä. Tutkimuksessa selvisi, että yritykset eivät tiedosta kaikkia verkostoitumismahdollisuuksia, tai eivät ainakaan ole kyenneet hyödyntämään niitä lähinnä henkilöstöresurssien puutteen vuoksi. Joukkueiden on luotava ensin ilmapiiri ja olosuhteet toimivalle yhteistyölle, jonka jälkeen voidaan edistää verkostoitumista.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2011 laadullisena teemahaastattelututkimuksena yhteistyökumppaneiden edustajille, sekä kyselytutkimuksena joukkueiden kannattajille. Teemahaastatteluun osallistui yhdeksän yritystä, jotka tukevat molempia joukkueita. Katsojakyselyyn puolestaan vastasi 333 joukkueiden kannattajaa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että pienet, paikallisella tasolla toimivat yritykset kokivat verkostoitumisen erittäin tärkeäksi ja pitivät urheilun kanssa tapahtuvaa yhteistyötä siihen hyvänä kanava. Yritykset kannustivat joukkueita tuomaan uusia, rohkeita ideoita verkoston kehittämiseksi ja pitivät näiden kahden joukkueen välistä yhteistyötä hyvänä asiana ja uutena ajatteluna. Myös katsojat pitivät joukkueiden välistä yhteistyötä hyvänä asiana ja yhtäläisyyksiä katsojien, ja yritysten antamasta palautteesta löytyi muutoinkin jopa yllättävän paljon.
Yritykset ovat kohtalaisen tyytyväisiä yhteistyöverkostoon, mutta parannettavaa on vielä paljon, muun muassa viestinnässä. Tutkimuksessa selvisi, että yritykset eivät tiedosta kaikkia verkostoitumismahdollisuuksia, tai eivät ainakaan ole kyenneet hyödyntämään niitä lähinnä henkilöstöresurssien puutteen vuoksi. Joukkueiden on luotava ensin ilmapiiri ja olosuhteet toimivalle yhteistyölle, jonka jälkeen voidaan edistää verkostoitumista.