Sosiaalinen media Jyväskylän mainostoimistoissa
Jumppanen, Riikka; Savolainen, Sanna (2012)
Jumppanen, Riikka
Savolainen, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178693
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sosiaalinen media Jyväskylän mainostoimistoissa. Tarkoituksena oli selvittää jyväskyläläisten mainostoimistojen sosiaaliseen mediaan suhtautumista ja sen käyttöä työvälineenä. Lisäksi otettiin selvää mainostoimistojen henkilöstön ja asiakkaiden sosiaalisen median tuntemuksesta.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna. Haastattelukysymyksiä ei näytetty haastateltaville
etukäteen ja haastattelutilanteet tallennettiin sanelimeen litterointia varten. Materiaalina käytettiin haastattelutuloksia sekä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, internetsivustoja, luentoja sekä sähköistä materiaalia (e-kirjoja).
Tutkimuksen perusteella huomattiin, että sosiaalinen media oli vielä osittain tuntematonta, mutta mielenkiintoa ja halua ottaa se yhdeksi työkaluksi muiden rinnalle löytyi.
Mainostoimistojen sosiaalisen median tuntemus oli hyvin eritasoista ja riippuvaista henkilöstön omasta mielenkiinnosta
aihetta kohtaan.
Teemahaastattelut tehtiin kesällä 2011 ja opinnäytetyö on näin ollen sen hetkinen kuvaus tilanteesta. Sosiaalinen media on osa jatkuvasti muuttuvaa, kehittyvää ja kasvavaa mediamurrosta ja tämän vuoksi, jos tutkimus tehtäisiin uudestaan, voisivat tulokset olla erilaisia.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna. Haastattelukysymyksiä ei näytetty haastateltaville
etukäteen ja haastattelutilanteet tallennettiin sanelimeen litterointia varten. Materiaalina käytettiin haastattelutuloksia sekä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, internetsivustoja, luentoja sekä sähköistä materiaalia (e-kirjoja).
Tutkimuksen perusteella huomattiin, että sosiaalinen media oli vielä osittain tuntematonta, mutta mielenkiintoa ja halua ottaa se yhdeksi työkaluksi muiden rinnalle löytyi.
Mainostoimistojen sosiaalisen median tuntemus oli hyvin eritasoista ja riippuvaista henkilöstön omasta mielenkiinnosta
aihetta kohtaan.
Teemahaastattelut tehtiin kesällä 2011 ja opinnäytetyö on näin ollen sen hetkinen kuvaus tilanteesta. Sosiaalinen media on osa jatkuvasti muuttuvaa, kehittyvää ja kasvavaa mediamurrosta ja tämän vuoksi, jos tutkimus tehtäisiin uudestaan, voisivat tulokset olla erilaisia.