Asiantuntija-apua nuorten aikuisten taloudellisiin haasteisiin : TiedätSä -Koulutuspaketti
Paulaharju, Marjo (2012)
Paulaharju, Marjo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229266
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa nuorten aikuisten taloudellisiin haasteisiin liittyvä koulutuspaketti. Koulutuspaketin avulla on tarkoitus suorittaa ennaltaehkäisevää ja valistavaa työtä aikuistumisen kynnyksellä olevia nuorten keskuudessa. Koulutuspakettia voidaan jatkossa käyttää myös nuorten aikuisten, lähinnä opiskelijoiden, keskuudessa.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan, teoriaan ja empiriaan. Työ sisältää markkinoinnin teoriaa nuorten kuluttajakäyttäytymisestä ja markkinointiviestinnästä. Teoria on kerätty kirjallisuudesta, lain asetuksista, tutkimuksista, lehtiartikkeleista ja internetistä. Teoriaosuudessa pohditaan nuorten aikuisten kuluttajakäyttäytymistä ja heidän elämänsä taloudellisia haasteita. Nuorten aikuisten kuluttajakäyttäytyminen määrittää heidän taloudellisen elämänsä hallintaa ja ratkaisuja. Useista lähteistä tehtyjen johtopäätösten jälkeen voidaan sanoa, että pikavippien käyttö aiheuttaa tai on osana monissa ongelmatilanteissa. Yksi tämän ajan kasvavista ilmiöistä onkin suomalaisten nuorten aikuisten ylivelkaantuminen.
Opinnäytetyön empiiriseen osuuteen sisältyy TiedätSä -koulutuspaketti. Läpikäydessäni työhön liittyvää teoriaa, olen oppinut paljon kohderyhmästäni ja sen moninaisuudesta. Tätä uutta kokemusta pystyn hyödyntämään viimeistellessäni koulutuspaketin valmiiksi käyttöä varten. Kohderyhmä huomioiden sosiaalisen median hyödyntämisen pohtiminen on ollut aiheellista. Koska kyseessä on hyvin arka aihe, en lähde hakemaan sosiaalisen median kautta tunnettavuutta, vaikka nuoret aikuiset ovatkin sosiaalisen median suurkuluttajia laajassa mittakaavassa. Työni edetessä olen ilokseni huomioinut, että tämän vuoden aikana opinnäytetyössäni käsiteltyjä aiheita on nostettu keskusteluihin ja toiminnan kohteeksi. Tänä vuonna mm. Yhteisvastuu torjuu ylivelkaantumista.
Tämä opinnäytetyö on osa TiedätSä -koulutuspakettia.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan, teoriaan ja empiriaan. Työ sisältää markkinoinnin teoriaa nuorten kuluttajakäyttäytymisestä ja markkinointiviestinnästä. Teoria on kerätty kirjallisuudesta, lain asetuksista, tutkimuksista, lehtiartikkeleista ja internetistä. Teoriaosuudessa pohditaan nuorten aikuisten kuluttajakäyttäytymistä ja heidän elämänsä taloudellisia haasteita. Nuorten aikuisten kuluttajakäyttäytyminen määrittää heidän taloudellisen elämänsä hallintaa ja ratkaisuja. Useista lähteistä tehtyjen johtopäätösten jälkeen voidaan sanoa, että pikavippien käyttö aiheuttaa tai on osana monissa ongelmatilanteissa. Yksi tämän ajan kasvavista ilmiöistä onkin suomalaisten nuorten aikuisten ylivelkaantuminen.
Opinnäytetyön empiiriseen osuuteen sisältyy TiedätSä -koulutuspaketti. Läpikäydessäni työhön liittyvää teoriaa, olen oppinut paljon kohderyhmästäni ja sen moninaisuudesta. Tätä uutta kokemusta pystyn hyödyntämään viimeistellessäni koulutuspaketin valmiiksi käyttöä varten. Kohderyhmä huomioiden sosiaalisen median hyödyntämisen pohtiminen on ollut aiheellista. Koska kyseessä on hyvin arka aihe, en lähde hakemaan sosiaalisen median kautta tunnettavuutta, vaikka nuoret aikuiset ovatkin sosiaalisen median suurkuluttajia laajassa mittakaavassa. Työni edetessä olen ilokseni huomioinut, että tämän vuoden aikana opinnäytetyössäni käsiteltyjä aiheita on nostettu keskusteluihin ja toiminnan kohteeksi. Tänä vuonna mm. Yhteisvastuu torjuu ylivelkaantumista.
Tämä opinnäytetyö on osa TiedätSä -koulutuspakettia.