Yläkouluikäisten tyttöjen mielipiteitä seksuaaliterveyden edistämisestä kouluterveydenhuollossa
Seppänen, Johanna (2021)
Seppänen, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103022819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103022819
Tiivistelmä
Seksuaalisuus kehittyy läpi elämän, mutta suurimmat muutokset koetaan murrosiässä, jolloin seksuaaliterveyden edistäminen on tarpeellista. Kouluterveydenhoitajilla on tärkeä rooli tyttöjen seksuaaliterveyden edistämisessä, sillä heillä on tietoa nuorten kasvusta ja kehityksestä sekä he ovat ammattilaisia terveyden edistämisessä.
Tämä työ toteutettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta mukaillen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mistä aiheista sekä millaisilla menetelmillä yläkouluikäiset tytöt haluavat ohjausta terveydenhoitajan vastaanotolla seksuaalisuudesta ja seksuaaliterveydestä. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää yläkouluikäisten tyttöjen seksuaaliterveyttä ja kehittää kouluterveydenhoitajien työtä siten, että tyttöjen toiveet seksuaalisuudesta ja seksuaaliterveyden edistämisestä tulisivat ohjauksessa huomioiduiksi. Yläkouluikäisillä tarkoitetaan tässä työssä 12–16-vuotiaita nuoria.
Tuloksista selvisi, että tytöillä on useita toiveita seksuaaliterveyden sisällöistä. Suurimmat aihetoiveet tytöillä olivat seksuaalisuudesta, seksuaalisesta käyttäytymisestä, seksistä ja yhdynnästä sekä raskaudesta ja sukupuolitaudeista. Vaikka tuloksista ilmeni, että tytöillä on useita toiveita seksuaalisuuden ja seksuaaliterveyden aiheista, he eivät tuo itse omia tarpeitaan esiin vaan mieluummin kysyvät askarruttavia asioita. Seksuaaliterveyden edistämisen menetelmistä suurimmat toiveet kohdistuivat terveydenhoitajaan ja hänen ominaisuuksiinsa sekä vastaanottoon. Tytöt toivovat terveyden edistämisen menetelmien monipuolista käyttöä. Erityisesti toiminnallisuutta kaivattiin perinteisten luentojen ja esseiden lisäksi.
Johtopäätöksinä esitetään, että terveydenhoitajan olisi hyvä kysyä tyttöjen toiveita ja selvittää heidän tarpeitaan ja ottaa nämä huomioon ohjauksessaan. Terveydenhoitaja tarvitsee monenlaisia ominaisuuksia ollakseen hyvä seksuaaliterveyden edistäjä, ja hänen olisi hyvä kehittää omaa osaamistaan aktiivisesti.
Tämä työ toteutettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta mukaillen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mistä aiheista sekä millaisilla menetelmillä yläkouluikäiset tytöt haluavat ohjausta terveydenhoitajan vastaanotolla seksuaalisuudesta ja seksuaaliterveydestä. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää yläkouluikäisten tyttöjen seksuaaliterveyttä ja kehittää kouluterveydenhoitajien työtä siten, että tyttöjen toiveet seksuaalisuudesta ja seksuaaliterveyden edistämisestä tulisivat ohjauksessa huomioiduiksi. Yläkouluikäisillä tarkoitetaan tässä työssä 12–16-vuotiaita nuoria.
Tuloksista selvisi, että tytöillä on useita toiveita seksuaaliterveyden sisällöistä. Suurimmat aihetoiveet tytöillä olivat seksuaalisuudesta, seksuaalisesta käyttäytymisestä, seksistä ja yhdynnästä sekä raskaudesta ja sukupuolitaudeista. Vaikka tuloksista ilmeni, että tytöillä on useita toiveita seksuaalisuuden ja seksuaaliterveyden aiheista, he eivät tuo itse omia tarpeitaan esiin vaan mieluummin kysyvät askarruttavia asioita. Seksuaaliterveyden edistämisen menetelmistä suurimmat toiveet kohdistuivat terveydenhoitajaan ja hänen ominaisuuksiinsa sekä vastaanottoon. Tytöt toivovat terveyden edistämisen menetelmien monipuolista käyttöä. Erityisesti toiminnallisuutta kaivattiin perinteisten luentojen ja esseiden lisäksi.
Johtopäätöksinä esitetään, että terveydenhoitajan olisi hyvä kysyä tyttöjen toiveita ja selvittää heidän tarpeitaan ja ottaa nämä huomioon ohjauksessaan. Terveydenhoitaja tarvitsee monenlaisia ominaisuuksia ollakseen hyvä seksuaaliterveyden edistäjä, ja hänen olisi hyvä kehittää omaa osaamistaan aktiivisesti.