SEPA - ur en konsuments synvinkel
Mänty, Annika (2012)
Mänty, Annika
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249602
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att klargöra vad SEPA (Single European Payment Area) är, varför det har införts samt hur det påverkar en privat konsument. Lärdomsprovet är uppdelat i en teoretisk del samt en empirisk del. Teorin är uppdelad i 4 huvudgrupper; SEPAs bakgrund, SEPA-gireringar, betalkort samt SEPA-direktdebitering. Den empiriska delen har genomförts med intervjuer av privatpersoner i olika åldrar. I resultatet av undersökningen framkom att införandet av SEPA har löpt smidigt, men att många har bristfällig kunskap om ämnet samt att de följer med i bankens förändringar utan att ifrågasätta varför eller hur. The purpose of this thesis is to clarify what SEPA (Single European Payment Area) is, why it has been introduced and how it affects an individual consumer. The thesis is divided into a theoretical and empirical part. They theoretical part is divided into four main groups; the background of SEPA, SEPA credit transfers, debit/credit card and SEPA-direct debit. The empirical part consists of interviews with people in different ages. Based on the research results it appears that the introduction of SEPA has run smoothly, but many have insufficient knowledge about the subject and they comply with change that the bank does, without questioning why or how.