Sosionomiopiskelijoiden Virve-koulutuksen kehittäminen
Markkanen, Jenny; Maijala, Maarit (2012)
Markkanen, Jenny
Maijala, Maarit
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249711
Tiivistelmä
Virve on viranomaisradioverkko, jonka avulla yhteiskunnan turvallisuudesta vastaavat viranomaiset voivat helposti viestiä keskenään. Virveä käyttävät muun muassa poliisi, pelastustoimi sekä sosiaali- ja terveystoimen puolelta ensihoitohenkilöstö, päivystyspoliklinikat ja sosiaalitoimen päivystäjät. Virven käyttäjiä on noin 31 000 ja sen käyttö viranomaisviestinnässä lisääntyy koko ajan. Virve-koulutukselle on tarvetta ja sitä järjestetään yhä enemmän. Tällä hetkellä koulutusta järjestetään pääasiassa terveydenhuoltoalalla, mutta Virven käytön lisääntyessä koulutusta tarvitaan myös sosiaalialalla.
Sosionomi on ammattikorkeakoulututkinto, jonka suorittamisen ohjeaika on 3,5 vuotta. Sosionomin työkenttä on monipuolinen. Hän voi työskennellä esimerkiksi lastensuojelussa, kotipalvelun ohjaajana tai mielenterveysongelmaisten parissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Virven käyttömahdollisuuksia sosionomin työssä. Tavoitteena oli sosionomiopiskelijoiden Virve-koulutuksen kehittäminen. Aineiston keruuseen käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina. Haastateltaviksi valittiin sosionomiopiskelija, -opettaja sekä työelämän edustaja. Näin saatiin erilaisia näkökulmia asiasta. Aineiston analyysiin käytettiin sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulosten perusteella Virve-koulutuksen koettiin olevan tarpeellista sosionomiopintojen aikana. Sosionomit tekevät paljon yhteistyötä eri viranomaisten kanssa ja Virven käyttö viranomaisten välisessä viestinnässä voisi helpottaa työskentelyä. Etenkin kiireellisissä kriisitilanteissa, joissa yhteys on saatava nopeasti, Virveä voisi hyödyntää viranomaisten välisessä yhteydenpidossa.
Tämän opinnäytetyön ovat tehneet hoitotyön opiskelijat, ja tulevaisuudessa sosionomiopiskelijat voisivatkin tutkia Virveä ja sen käyttökoulutusta omasta näkökulmastaan. Lisäksi on tarpeen selvittää, miten sosionomi- ja sairaanhoitajakoulutusten yhteistyötä voitaisiin lisätä ja miten eri viranomaisten välistä viestintää pystytään saamaan entistä sujuvammaksi.
Sosionomi on ammattikorkeakoulututkinto, jonka suorittamisen ohjeaika on 3,5 vuotta. Sosionomin työkenttä on monipuolinen. Hän voi työskennellä esimerkiksi lastensuojelussa, kotipalvelun ohjaajana tai mielenterveysongelmaisten parissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Virven käyttömahdollisuuksia sosionomin työssä. Tavoitteena oli sosionomiopiskelijoiden Virve-koulutuksen kehittäminen. Aineiston keruuseen käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina. Haastateltaviksi valittiin sosionomiopiskelija, -opettaja sekä työelämän edustaja. Näin saatiin erilaisia näkökulmia asiasta. Aineiston analyysiin käytettiin sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulosten perusteella Virve-koulutuksen koettiin olevan tarpeellista sosionomiopintojen aikana. Sosionomit tekevät paljon yhteistyötä eri viranomaisten kanssa ja Virven käyttö viranomaisten välisessä viestinnässä voisi helpottaa työskentelyä. Etenkin kiireellisissä kriisitilanteissa, joissa yhteys on saatava nopeasti, Virveä voisi hyödyntää viranomaisten välisessä yhteydenpidossa.
Tämän opinnäytetyön ovat tehneet hoitotyön opiskelijat, ja tulevaisuudessa sosionomiopiskelijat voisivatkin tutkia Virveä ja sen käyttökoulutusta omasta näkökulmastaan. Lisäksi on tarpeen selvittää, miten sosionomi- ja sairaanhoitajakoulutusten yhteistyötä voitaisiin lisätä ja miten eri viranomaisten välistä viestintää pystytään saamaan entistä sujuvammaksi.