Tuettavien lasten ja heidän huoltajiensa kokemuksia sosiaalisesta tuesta Tukihenkilöverkko Lapin lapsiperheille -projektissa
Hannola, Tarja (2012)
Hannola, Tarja
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259975
Tiivistelmä
Tekijä: Tarja Hannola
Vuosi: 2012
Toimeksiantaja: Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lapin piiri ry.
Työn nimi: Tuettavien lasten ja heidän huoltajiensa kokemuksia sosiaalisesta tuesta Tukihenkilöverkko lapin lapsiperheille -projektissa
Sivu- ja liitemäärä: 72+5
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Tukihenkilöverkko Lapin lapsiperheille -projektin (2009-2011) tukihenkilötoiminnan piirissä olleiden tuettavien lapsi-perheiden kokemuksia saamastaan tuesta.
Tutkimustehtävänä oli selvittää millaista tukea tuettavat lapset ja tuettavien vanhemmat/huoltajat ovat saaneet osallistuessaan TULA-projektin tukihenkilötoimintaan vanhempien/huoltajien kokemana ja millaisia kokemuksia tuettavilla lapsilla on TULA-projektin tukihenkilötoiminnasta. Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineiston keruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin neljää TULA-projektin tukihenkilötoimintaan osallistunutta tuettavien lasten ja/tai nuorten vanhempaa/huoltajaa sekä kahta tuettavaa lasta.
Tutkimustulokset osoittavat, että tuettavien vanhemmat/huoltajat kokevat se-kä itse saaneensa että tuettavien lasten ja nuorten saaneen TULA-projektin tukihenkilötoimintaan osallistuessaan sosiaalista tukea toiminnallisen, tiedollisen, emotionaalisen ja aineellisen tuen muodoissa. Merkittävimmäksi koettiin tuettavien lasten saama toiminnallinen, tiedollinen ja emotionaalinen tuki sekä tuettavien vanhempien saama toiminnallinen ja emotionaalinen tuki. Tuettavien lasten kokemuksissa korostui toiminnallisen tuen merkitys.
Tutkimustulokset vahvistavat aikaisempien tutkimusten tuloksia ammatillisesti ohjatun, vapaaehtoisen tukihenkilötoiminnan merkityksestä ennaltaehkäisevänä tukimuotona. Kolmannen sektorin vahvaa asiantuntemusta ja kokemusta ammatillisesti ohjatun tukihenkilötoiminnan koordinoinnissa ja kehittämisessä tulisi hyödyntää entistä enemmän lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi.
Avainsanat lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin ja tervey-den tukeminen, vapaaehtoinen tukihenkilötoiminta
Vuosi: 2012
Toimeksiantaja: Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lapin piiri ry.
Työn nimi: Tuettavien lasten ja heidän huoltajiensa kokemuksia sosiaalisesta tuesta Tukihenkilöverkko lapin lapsiperheille -projektissa
Sivu- ja liitemäärä: 72+5
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Tukihenkilöverkko Lapin lapsiperheille -projektin (2009-2011) tukihenkilötoiminnan piirissä olleiden tuettavien lapsi-perheiden kokemuksia saamastaan tuesta.
Tutkimustehtävänä oli selvittää millaista tukea tuettavat lapset ja tuettavien vanhemmat/huoltajat ovat saaneet osallistuessaan TULA-projektin tukihenkilötoimintaan vanhempien/huoltajien kokemana ja millaisia kokemuksia tuettavilla lapsilla on TULA-projektin tukihenkilötoiminnasta. Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineiston keruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin neljää TULA-projektin tukihenkilötoimintaan osallistunutta tuettavien lasten ja/tai nuorten vanhempaa/huoltajaa sekä kahta tuettavaa lasta.
Tutkimustulokset osoittavat, että tuettavien vanhemmat/huoltajat kokevat se-kä itse saaneensa että tuettavien lasten ja nuorten saaneen TULA-projektin tukihenkilötoimintaan osallistuessaan sosiaalista tukea toiminnallisen, tiedollisen, emotionaalisen ja aineellisen tuen muodoissa. Merkittävimmäksi koettiin tuettavien lasten saama toiminnallinen, tiedollinen ja emotionaalinen tuki sekä tuettavien vanhempien saama toiminnallinen ja emotionaalinen tuki. Tuettavien lasten kokemuksissa korostui toiminnallisen tuen merkitys.
Tutkimustulokset vahvistavat aikaisempien tutkimusten tuloksia ammatillisesti ohjatun, vapaaehtoisen tukihenkilötoiminnan merkityksestä ennaltaehkäisevänä tukimuotona. Kolmannen sektorin vahvaa asiantuntemusta ja kokemusta ammatillisesti ohjatun tukihenkilötoiminnan koordinoinnissa ja kehittämisessä tulisi hyödyntää entistä enemmän lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi.
Avainsanat lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin ja tervey-den tukeminen, vapaaehtoinen tukihenkilötoiminta