Asiakastyytyväisyystutkimus Ravintolatalo Pataruukki
Kärkkäinen, Tuomo (2012)
Kärkkäinen, Tuomo
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810178
Tiivistelmä
Asiakastyytyväisyyden tutkiminen on jokaiselle yritykselle tärkeä asia. Palveluja käyttävät asiakkaat ovat yrityksen rahoittajia ja mikäli asiakkaat ovat sekä tyytyväisiä että uskollisia myös liiketoiminta on kannattavaa. Kun asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun on todennäköistä, että he käyttävät palvelua myös uudelleen.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin asiakastyytyväisyyttä Ravintolatalo Pataruukissa Juankoskella. Tut-kimuksen tarkoituksena oli selvittää Ravintolatalo Pataruukin asiakkaiden tyytyväisyyttä käyttämiinsä palveluihin Ravintolatalo Pataruukin discossa, pizzeriassa ja pubissa sekä löytää mahdollisia kehittämis- ja parantamiskohteita. Tavoitelluksi näytteen kooksi asetettiin 120 Ravintolatalo Pata-ruukin palveluita käyttänyttä asiakasta, mutta palautuneita tutkimuslomakkeita saatiin lopulta 100 kappaletta. Aineistoa kerättiin kesäkuun ja lokakuun välisenä aikana vuonna 2011. Tutkimus oli kvantitatiivinen survey - tutkimus ja sen aineisto koottiin informoituna kyselynä.
Saaduista tuloksista voidaan päätellä, että Ravintolatalo Pataruukin asiakkaat ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä nykyiseen toimintaan eikä mitään suuria toimenpiteitä tarvita. Erityisesti palvelun ystä-vällisyys sai positiivista palautetta. Negatiivista palautetta annettiin karaokesta, wc-tilojen siistey-destä, ilmastoinnista, discon tilojen riittämättömyydestä ja aukioloajoista. Kyselyn tulosten perus-teella annettiin toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia asiakastyytyväisyyden ylläpitämiseksi ja sen parantamiseksi.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin asiakastyytyväisyyttä Ravintolatalo Pataruukissa Juankoskella. Tut-kimuksen tarkoituksena oli selvittää Ravintolatalo Pataruukin asiakkaiden tyytyväisyyttä käyttämiinsä palveluihin Ravintolatalo Pataruukin discossa, pizzeriassa ja pubissa sekä löytää mahdollisia kehittämis- ja parantamiskohteita. Tavoitelluksi näytteen kooksi asetettiin 120 Ravintolatalo Pata-ruukin palveluita käyttänyttä asiakasta, mutta palautuneita tutkimuslomakkeita saatiin lopulta 100 kappaletta. Aineistoa kerättiin kesäkuun ja lokakuun välisenä aikana vuonna 2011. Tutkimus oli kvantitatiivinen survey - tutkimus ja sen aineisto koottiin informoituna kyselynä.
Saaduista tuloksista voidaan päätellä, että Ravintolatalo Pataruukin asiakkaat ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä nykyiseen toimintaan eikä mitään suuria toimenpiteitä tarvita. Erityisesti palvelun ystä-vällisyys sai positiivista palautetta. Negatiivista palautetta annettiin karaokesta, wc-tilojen siistey-destä, ilmastoinnista, discon tilojen riittämättömyydestä ja aukioloajoista. Kyselyn tulosten perus-teella annettiin toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia asiakastyytyväisyyden ylläpitämiseksi ja sen parantamiseksi.