7P-framework as a development tool for Fintouring's summer cottage holiday product
Rajakallio, Eeva (2012)
Rajakallio, Eeva
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259961
Tiivistelmä
Tämä saksalaisten kesämökkilomia koskeva opinnäytetyö toteutettiin saksalaisen matkanjärjestäjä Fintouringin toimeksiannosta. Tavoitteena oli selvittää, mitä odotuksia ja vaatimuksia saksalaisilla lomailijoilla on kesämökkiloman suhteen Suomessa, vastaavatko Fintouringin tarjoamat tuotteet ja palvelut näitä odotuksia. Lisäksi työn tavoitteena oli etsiä kehityskohteita sekä ehdottaa Fintouringille mahdollisia parannusehdotuksia näiltä osin.
Teoreettinen viitekehys, 7P-markkinointimix, otettiin käyttöön tässä tutkimuksessa toimeksiantajan toiveesta. Sen ympärille rakennettiin katsaus Fintouringin tuotteista ja palveluista ja mahdollisista kehitystarpeista. Teoriaosuudessa käsitellään myös 7P:n lisäksi laatua, asiakaskäyttäytymistä sekä matkailua yleisesti.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Tutkimus toteutettiin kolmessa osassa. Ensimmäinen osa kyselystä tehtiin Saksan Hannoverissa, päivän kestävillä matkailualan messuilla. Toinen osa toteutettiin Saksan Bremenissä viikonlopun kestävillä matkailumessuilla. Kolmas osa toteutettiin internetissä, Fintouringin uutiskirjeen yhtenä osana lähetettiin Fintouringin asiakkaille, yhteistyökumppaneille ja kaikille muillekin uutiskirjeen tilaajille, informaatiota mahdollisuudesta osallistua Fintouringin kesämökkilomatuotteen kehitykseen. Vastaajia kehotettiin menemään uutiskirjeessä kerrotun linkin osoitteeseen ja vastaamaan kyselyyn.
Tutkimuksen tulokset osoittivat Fintouringin tarjoavan asiakkailleen yli 30 vuoden kokemuksella tuotteita ja palveluja, jotka kohtaavat asiakkaiden odotukset. Tutkimuksessa ei esiintynyt suuria kehitystarpeita Fintouringin kesämökkilomatuotteen suhteen tai heidän tarjoamissaan palveluissa. Fintouringin asiakkaiden keski-ikä on tällä hetkellä suhteellisen korkea, joten uusien ja nuorempien kohderyhmien houkuttelemiseksi tulisi keksiä uusia tuotteita ja miettiä erityisesti hinnoittelua ja uusia markkinointikanavia.
Teoreettinen viitekehys, 7P-markkinointimix, otettiin käyttöön tässä tutkimuksessa toimeksiantajan toiveesta. Sen ympärille rakennettiin katsaus Fintouringin tuotteista ja palveluista ja mahdollisista kehitystarpeista. Teoriaosuudessa käsitellään myös 7P:n lisäksi laatua, asiakaskäyttäytymistä sekä matkailua yleisesti.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Tutkimus toteutettiin kolmessa osassa. Ensimmäinen osa kyselystä tehtiin Saksan Hannoverissa, päivän kestävillä matkailualan messuilla. Toinen osa toteutettiin Saksan Bremenissä viikonlopun kestävillä matkailumessuilla. Kolmas osa toteutettiin internetissä, Fintouringin uutiskirjeen yhtenä osana lähetettiin Fintouringin asiakkaille, yhteistyökumppaneille ja kaikille muillekin uutiskirjeen tilaajille, informaatiota mahdollisuudesta osallistua Fintouringin kesämökkilomatuotteen kehitykseen. Vastaajia kehotettiin menemään uutiskirjeessä kerrotun linkin osoitteeseen ja vastaamaan kyselyyn.
Tutkimuksen tulokset osoittivat Fintouringin tarjoavan asiakkailleen yli 30 vuoden kokemuksella tuotteita ja palveluja, jotka kohtaavat asiakkaiden odotukset. Tutkimuksessa ei esiintynyt suuria kehitystarpeita Fintouringin kesämökkilomatuotteen suhteen tai heidän tarjoamissaan palveluissa. Fintouringin asiakkaiden keski-ikä on tällä hetkellä suhteellisen korkea, joten uusien ja nuorempien kohderyhmien houkuttelemiseksi tulisi keksiä uusia tuotteita ja miettiä erityisesti hinnoittelua ja uusia markkinointikanavia.