Aloittavan yrityksen liiketoimintasuunnitelma : Case Pinup Store
Korhonen, Hanna (2021)
Korhonen, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103022810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103022810
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa aloittavalle yritykselle liiketoimintasuunnitelma ja kattava teoriapaketti yrityksen perustamisen vaiheista. Työlle ei ollut toimeksiantajaa vaan se tulee tekijän omaan käyttöön. Tekijän halu perustaa oma yritys, joka myy Pinup- ja 1950-luvun tyylin vaatteita ja asusteita, toimi tämän opinnäytetyön motivaatiolähteenä.
Opinnäytetyön rakenne koostuu teoriaosuudesta, liiketoimintasuunnitelmasta ja kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Työn teoreettinen viitekehys käsittelee liiketoimintasuunnitelman sisältöä. Tutkimus suoritettiin Webropol-kyselynä määritellylle
asiakaskohderyhmälle ja sen avulla tutkittiin valitun kohderyhmän ostokäyttäytymistä. Kyselyllä selvitettiin mm. mistä asiakkaat pääsääntöisesti ostavat Pinup- ja 1950-luvun tyylin vaatteet ja asusteet ja paljonko he sijoittavat rahaa ostoksiin vuositasolla.
Opinnäytetyö täytti sille asetetun tavoitteen ja tuloksena syntynyt liiketoimintasuunnitelma on tämän opinnäytetyön liitteenä. Kvantitatiivisen tutkimuksen tuloksista saatiin vahvistus uuden yrityksen kysynnälle, koska jopa 77 prosenttia kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että Suomessa tulisi olla enemmän Pinup- ja 1950-luvun tyyliä myyviä yrityksiä. Tutkimustuloksista saatiin apua myös yrityksen toimintamuodon valintaan, koska vastaajista 48 prosenttia ostaa tuotteet pääsääntöisesti verkkokaupoista ja vain 12 prosenttia kivijalkamyymälöistä.
Opinnäytetyön rakenne koostuu teoriaosuudesta, liiketoimintasuunnitelmasta ja kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Työn teoreettinen viitekehys käsittelee liiketoimintasuunnitelman sisältöä. Tutkimus suoritettiin Webropol-kyselynä määritellylle
asiakaskohderyhmälle ja sen avulla tutkittiin valitun kohderyhmän ostokäyttäytymistä. Kyselyllä selvitettiin mm. mistä asiakkaat pääsääntöisesti ostavat Pinup- ja 1950-luvun tyylin vaatteet ja asusteet ja paljonko he sijoittavat rahaa ostoksiin vuositasolla.
Opinnäytetyö täytti sille asetetun tavoitteen ja tuloksena syntynyt liiketoimintasuunnitelma on tämän opinnäytetyön liitteenä. Kvantitatiivisen tutkimuksen tuloksista saatiin vahvistus uuden yrityksen kysynnälle, koska jopa 77 prosenttia kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että Suomessa tulisi olla enemmän Pinup- ja 1950-luvun tyyliä myyviä yrityksiä. Tutkimustuloksista saatiin apua myös yrityksen toimintamuodon valintaan, koska vastaajista 48 prosenttia ostaa tuotteet pääsääntöisesti verkkokaupoista ja vain 12 prosenttia kivijalkamyymälöistä.