SANOMALEHTIEN PRINTTIMAINOSTEN HINTOJEN EROT
Sissonen, Tea (2021)
Sissonen, Tea
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103042904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103042904
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee printtimediamainonnassa tapahtuvaa hinnoittelua. Työ on
tehty toimeksiantona suomalaiselle sanomalehtiä julkaisevalle yritykselle. Työn tarkoituksena oli selvittää, millaisia toimeksiantajan sanomalehden mainosten hinnat ovat
suhteessa heidän kilpailijoidensa hintoihin. Lisäksi tarkasteltiin media-alaa, ja kuinka se
on muuttunut viimeisten vuosikymmenten aikana. Työssä käsitellään myös hinnoitteluun
ja kilpailuun liittyviä strategioita ja muita vaikuttavia tekijöitä, kuten esimerkiksi
sidosryhmiä ja alennuksia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta. Tutkimuksessa käsitelty tieto
perustuu vuoden 2019 lukijamääriin ja vuoden 2020 hinnastoihin. Työn teoriaosa on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään kilpailua, toisessa hinnoittelua ja
kolmannessa osassa media-alaa.
Kun mainosten hinnoissa otettiin huomioon sanomalehtien keskimääräiset lukijamäärät,
selvisi, että toimeksiantajalla on suhteellisesti korkeammat hinnat kuin heidän
kilpailijoillaan. Työssä tulee myös ilmi, että media-alalla digitaalisuus on kasvussa, mikä
näkyy myös mediamainonnassa. Lisäksi ala on muuttunut kansainvälisemmäksi ja
monikanavaisemmaksi.
tehty toimeksiantona suomalaiselle sanomalehtiä julkaisevalle yritykselle. Työn tarkoituksena oli selvittää, millaisia toimeksiantajan sanomalehden mainosten hinnat ovat
suhteessa heidän kilpailijoidensa hintoihin. Lisäksi tarkasteltiin media-alaa, ja kuinka se
on muuttunut viimeisten vuosikymmenten aikana. Työssä käsitellään myös hinnoitteluun
ja kilpailuun liittyviä strategioita ja muita vaikuttavia tekijöitä, kuten esimerkiksi
sidosryhmiä ja alennuksia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta. Tutkimuksessa käsitelty tieto
perustuu vuoden 2019 lukijamääriin ja vuoden 2020 hinnastoihin. Työn teoriaosa on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään kilpailua, toisessa hinnoittelua ja
kolmannessa osassa media-alaa.
Kun mainosten hinnoissa otettiin huomioon sanomalehtien keskimääräiset lukijamäärät,
selvisi, että toimeksiantajalla on suhteellisesti korkeammat hinnat kuin heidän
kilpailijoillaan. Työssä tulee myös ilmi, että media-alalla digitaalisuus on kasvussa, mikä
näkyy myös mediamainonnassa. Lisäksi ala on muuttunut kansainvälisemmäksi ja
monikanavaisemmaksi.