Strategic reasons to communicate in social media. Case: Basware
Al-Tikriti, Hajér (2012)
Al-Tikriti, Hajér
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239497
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yritysten viestinnän olemusta ja saada entistä parempi käsitys siitä, miten yhtiön strategiaa toteutetaan osana viestinnän kulttuuria. Koska sosiaalisen median hyödyntäminen ihmisten ja yritysten välillä on kasvanut huomattavasti, opinnäytetyö käsittelee sosiaalista mediaa B2B-yritysten näkökulmasta sekä sen käyttöä ja mahdollisuuksia.
Opinnäytetyön case-organisaationa oli suomalainen B2B-yritys Basware. Basware on tietotekniikka-alan yritys, joka tarjoaa ohjelmistoratkaisuja. Ratkaisut auttavat muita yrityksiä tilaus- ja ostoprosesseissa (Purchase-to-Pay) automatisoimalla asiakkaiden laskutusjärjestelmiä.
Kuten muillakin B2B-yrityksillä myös Basewarella oli haasteita mukauttaa sosiaalista mediaa osaksi yrityskulttuuria. Kehittämismenetelminä käytettiin benchmarkkausta ja puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Näiden menetelmien avulla voidaan auttaa yritystä saamaan käsityksen siitä, miten muut B2B-yritykset hallitsevat oman sosiaalisen median olemassaoloa.
Tulosten tarkoituksena oli antaa yleiskuva siitä, miten muut organisaatiot käsittelevät sosiaalista mediaa ja miten ne ovat sopeutuneet sen käyttöön. B2B- ja B2C- yrityksissä on pieniä eroavaisuuksia sosiaalisen median käytön kannalta. Sosiaalisen median kanavat tarjoavat etuja ja mahdollisuuksia eri tavoin, riippuen yrityksestä ja teollisuudesta.
Tämä tutkimus antoi Baswarelle syvän ymmärryksen B2B sosiaalisen mediaan ja yksityiskohtaisen suunnittelun, viestinnän ja yrityksen strategian olennaisiin tehtäviin sosiaalisessa mediassa. Tämän lisäksi opinnäytetyö käsittelee erilaisia tärkeitä tekijöitä, jotka on otettava huomioon, kun halutaan käyttää sosiaalista mediaa järkevästi ja kun halutaan saavuttaa menestystä erilaisissa virtuaalimaailman ympäristöissä.
Opinnäytetyön case-organisaationa oli suomalainen B2B-yritys Basware. Basware on tietotekniikka-alan yritys, joka tarjoaa ohjelmistoratkaisuja. Ratkaisut auttavat muita yrityksiä tilaus- ja ostoprosesseissa (Purchase-to-Pay) automatisoimalla asiakkaiden laskutusjärjestelmiä.
Kuten muillakin B2B-yrityksillä myös Basewarella oli haasteita mukauttaa sosiaalista mediaa osaksi yrityskulttuuria. Kehittämismenetelminä käytettiin benchmarkkausta ja puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Näiden menetelmien avulla voidaan auttaa yritystä saamaan käsityksen siitä, miten muut B2B-yritykset hallitsevat oman sosiaalisen median olemassaoloa.
Tulosten tarkoituksena oli antaa yleiskuva siitä, miten muut organisaatiot käsittelevät sosiaalista mediaa ja miten ne ovat sopeutuneet sen käyttöön. B2B- ja B2C- yrityksissä on pieniä eroavaisuuksia sosiaalisen median käytön kannalta. Sosiaalisen median kanavat tarjoavat etuja ja mahdollisuuksia eri tavoin, riippuen yrityksestä ja teollisuudesta.
Tämä tutkimus antoi Baswarelle syvän ymmärryksen B2B sosiaalisen mediaan ja yksityiskohtaisen suunnittelun, viestinnän ja yrityksen strategian olennaisiin tehtäviin sosiaalisessa mediassa. Tämän lisäksi opinnäytetyö käsittelee erilaisia tärkeitä tekijöitä, jotka on otettava huomioon, kun halutaan käyttää sosiaalista mediaa järkevästi ja kun halutaan saavuttaa menestystä erilaisissa virtuaalimaailman ympäristöissä.