Markkinointiviestinnän toimintasuunnitelma vakuutusyhtiön paikallistapahtumiin: Teemana vahingontorjunta
Hiltunen, Margarita; Koskela, Henna (2012)
Hiltunen, Margarita
Koskela, Henna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111146
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on luoda toimintamalli vakuutusalalla toimivan yrityksen paikallistapahtumiin vahingontorjuntateemalla. Paikallistapahtumilla tarkoitetaan Pohjois-Suomen alueella järjestettäviä Vakuutusyhtiön tapahtumia. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Vakuutusyhtiö. Tässä työssä toimeksiantajasta puhutaan nimellä Vakuutusyhtiö, sillä toimeksiantaja ei halua nimeään julkaistavan. Opinnäytetyön tekijät kiinnostuivat aiheesta, sillä se liittyy finanssialaan, on ajankohtainen ja selkeästi rajattavissa.
Työn tavoitteena oli luoda uusia toimitapoja paikallistapahtumissa käytettäväksi. Tarkoituksena on, että niillä pystytään tuomaan vahingontorjuntatietoutta asiakkaille. Tietoperustassa keskityttiin tapahtumamarkkinointiin ja yrityksen viestintään. Tapahtumiin osallistuminen on tehokas keino tunnettuuden lisäämiseksi ja imagon parantamiseksi. Se vaatii yritykseltä sitoutumista ja suunnittelua etukäteen. Osallistumisella täytyy aina olla tarkoitus ja tavoite.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, näitä ovat materiaalin analysointi, havainnointi ja haastattelu. Vakuutusyhtiön ja sen kilpailijoiden verkkosivujen vahingontorjuntamateriaalia analysoitiin kokonaiskuvan saami-seksi. Aiheeseen perehdyttyään tekijät osallistuivat itse pienimuotoiseen Vakuutusyhtiön paikallistapahtumaan yhteistyökumppanin tiloissa. Tapahtumassa havainnoitiin nykyisten toimintatapojen toimivuutta. Myyntipäällikön haastattelu täydensi edellä mainittuja keinoja ja konkretisoi tutkimuksen tavoitteita.
Tutkimuksen tulosten perusteella luotiin muutamia toimintamalleja tapahtumiin. Niistä pyrittiin tekemään käytännönläheisiä ja helposti toteutettavia. Osaa toimintamalleista testattiin pienessä tapahtumassa. Testauksen tuloksena voidaan todeta että nykyinen toimintamalli ei ole tarpeeksi houkutteleva. Se kaipaa päivitystä vahingontorjuntateemalla. Jatkotutkimusaiheena ehdotetaan mielipidekyselyä suhtautumisesta Vakuutusyhtiöön ja sen toteuttamaan tapahtumamarkkinointiin
Työn tavoitteena oli luoda uusia toimitapoja paikallistapahtumissa käytettäväksi. Tarkoituksena on, että niillä pystytään tuomaan vahingontorjuntatietoutta asiakkaille. Tietoperustassa keskityttiin tapahtumamarkkinointiin ja yrityksen viestintään. Tapahtumiin osallistuminen on tehokas keino tunnettuuden lisäämiseksi ja imagon parantamiseksi. Se vaatii yritykseltä sitoutumista ja suunnittelua etukäteen. Osallistumisella täytyy aina olla tarkoitus ja tavoite.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, näitä ovat materiaalin analysointi, havainnointi ja haastattelu. Vakuutusyhtiön ja sen kilpailijoiden verkkosivujen vahingontorjuntamateriaalia analysoitiin kokonaiskuvan saami-seksi. Aiheeseen perehdyttyään tekijät osallistuivat itse pienimuotoiseen Vakuutusyhtiön paikallistapahtumaan yhteistyökumppanin tiloissa. Tapahtumassa havainnoitiin nykyisten toimintatapojen toimivuutta. Myyntipäällikön haastattelu täydensi edellä mainittuja keinoja ja konkretisoi tutkimuksen tavoitteita.
Tutkimuksen tulosten perusteella luotiin muutamia toimintamalleja tapahtumiin. Niistä pyrittiin tekemään käytännönläheisiä ja helposti toteutettavia. Osaa toimintamalleista testattiin pienessä tapahtumassa. Testauksen tuloksena voidaan todeta että nykyinen toimintamalli ei ole tarpeeksi houkutteleva. Se kaipaa päivitystä vahingontorjuntateemalla. Jatkotutkimusaiheena ehdotetaan mielipidekyselyä suhtautumisesta Vakuutusyhtiöön ja sen toteuttamaan tapahtumamarkkinointiin