Luonnontuotteista kiinnostuneiden ohjelmapalveluyritysten kartoitus Itä- ja Pohjois-Suomessa
Hannula, Anna; Sääskilahti, Elina (2012)
Hannula, Anna
Sääskilahti, Elina
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111222
Tiivistelmä
Luonnonmukaisuus ja ekologisuus ovat kovaa vauhtia kasvava trendi ja matkai-lualan ammattilaisella on oltava käsitys alalla tapahtuvista muutoksista. Ympäristövastuullinen matkailu on kasvattamassa suosiotaan, joten luonnonmukaisemman yritystoiminnan kehittäminen on Suomessa ajankohtaista. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa Itä- ja Pohjois-Suomen luonnontuotteista kiinnostuneita ohjelmapalveluyrityksiä ja luoda heille alustavaa yhteistyöverkostoa. Opinnäytetyössä pyritään myös selvittämään ohjelmapalveluyritysten kiinnostusta luonnontuotteiden käyttöön sekä toiminnan laajentamiseen sesonkien ulkopuolelle luonnontuotteiden avulla. Opinnäytetyö on osa Arktiset Aromit Ry:n ylimaakunnallista Luonnosta Sinulle II -hanketta, jonka keskeisenä tavoitteena on edistää luonnontuotteiden hyödyntämistä matkailun vetovoimatekijänä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen selvitys, joka lähetettiin sähköpostitse 597:lle matkailualan yritykselle Itä- ja Pohjois-Suomessa. Vastauksia kyselyyn saimme 112 kappaletta, ja vastanneet yritykset kuvaavat sijaintista ja toimialansa puolesta toivottua kohderyhmää.
Selvityksen tulosten mukaan suurin osa vastanneista yrityksistä käyttää luonnon-tuotteita tuotteissaan ja/tai palveluissaan tai olisi kiinnostunut käyttämään tai lisää-mään luonnontuotteiden käyttöä. Vaikka matkailualan yritykset kokevat luonnontuotetietämyksensä hyväksi tai erinomaiseksi, lisätiedolle ja -koulutukselle on matkailutrendien muuttuessa jatkuvaa tarvetta ja kysyntää. Vastauksista ilmenee myös se, että valtaosa vastanneista yrityksistä oli kooltaan pieniä, 1–3 hengen yrityksiä, jotka toivoisivat lisää verkostoitumismahdollisuuksia alueen muiden yrittäjien kanssa. Kaiken kaikkiaan selvityksen vastauksista voidaan päätellä, että Itä- ja Pohjois-Suomen ohjelmapalveluyritykset ovat tietoisia alalla tapahtuvista muutoksista ja pyrkivät mahdollisuuksien mukaan muokkaamaan toimintaansa vastaamaan kuluttajien toiveita ja tarpeita.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen selvitys, joka lähetettiin sähköpostitse 597:lle matkailualan yritykselle Itä- ja Pohjois-Suomessa. Vastauksia kyselyyn saimme 112 kappaletta, ja vastanneet yritykset kuvaavat sijaintista ja toimialansa puolesta toivottua kohderyhmää.
Selvityksen tulosten mukaan suurin osa vastanneista yrityksistä käyttää luonnon-tuotteita tuotteissaan ja/tai palveluissaan tai olisi kiinnostunut käyttämään tai lisää-mään luonnontuotteiden käyttöä. Vaikka matkailualan yritykset kokevat luonnontuotetietämyksensä hyväksi tai erinomaiseksi, lisätiedolle ja -koulutukselle on matkailutrendien muuttuessa jatkuvaa tarvetta ja kysyntää. Vastauksista ilmenee myös se, että valtaosa vastanneista yrityksistä oli kooltaan pieniä, 1–3 hengen yrityksiä, jotka toivoisivat lisää verkostoitumismahdollisuuksia alueen muiden yrittäjien kanssa. Kaiken kaikkiaan selvityksen vastauksista voidaan päätellä, että Itä- ja Pohjois-Suomen ohjelmapalveluyritykset ovat tietoisia alalla tapahtuvista muutoksista ja pyrkivät mahdollisuuksien mukaan muokkaamaan toimintaansa vastaamaan kuluttajien toiveita ja tarpeita.