Turvallisuusopintojakson luominen kaupan alan näyttötutkinto-opiskelijoille
Repo, Jani (2012)
Repo, Jani
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052710060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052710060
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on turvallisuusopintojakson suunnittelu ja toteuttaminen MJK-instituutissa näyttötutkintona liiketalouden perustutkintoa, merkonomi, suorittaville opiskelijoille. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen kehittämisprojekti, joka noudattaa toiminnalliselle opinnäytetyölle asetettuja kriteereitä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Haastateltavina olivat neljä kaupan alalla toiminutta tai toimivaa turvallisuuspäällikköä. Haastatteluilla pyrittiin saamaan tietoa kaupan alan toimintaympäristön muutoksista sekä siitä, mitä asioita turvallisuusopintojaksossa tulisi erityisesti painottaa. Tuotoksina opinnäytetyöprosessista ovat tämä raportti ja verkko-oppimisympäristössä oleva turvallisuusopintojakso. MJK-instituutin opiskelijat voivat suorittaa opintojakson osana vapaavalintaisia opintoja itseopiskeluna. Opintojakson suunnittelussa ja toteutuksessa on turvallisuusasioiden lisäksi huomioitu pedagoginen puoli.
Näyttötutkinto poikkeaa suuresti valtaosasta kouluttautumistapoja. Opiskelijan tulee olla työ-suhteessa jo opintoja suorittaessaan. MJK-instituutissa heräsi huoli opiskelijoiden turvalli-suusosaamisesta, sillä tutkinnon perusteet uusittiin vuonna 2009 ja kaupan alan toimintaympäristö muuttuu alati. MJK-instituutilla ei ole aikaisemmin ollut turvallisuusopintojaksoa kurs-sitarjottimella. Tavoitteena oli luoda opintojakso, joka toimisi opiskelijan työpaikalla saamien ohjeistuksien ja koulutuksien tukena. Tutkinnon perusteissa olevat turvallisuusosaamisvaatimukset ovat monitulkintaiset ja vaikeasti käännettävissä käytäntöön. Turvallisuusopintojakso luo yhteyden tutkinnon perusteiden ja käytännön välille. Opintojakson teemat ja niiden painotukset perustuvat turvallisuuspäälliköiden haastatteluihin. Opinnäytetyön oli aluksi tarkoitus olla väkivalta- ja uhkatilanteisiin painottuva. Projektin edetessä päätettiin kuitenkin luoda laajempi ja paremmin tutkinnon perusteisiin pohjautuva opintojakso.
Opinnäytetyössä onnistuttiin raportin ja turvallisuusopintojakson osalta tavoitteiden mukaisesti. Opintojakso otetaan käyttöön MJK-instituutissa syksyllä 2012 ja opintojaksoa on tarkoitus viedä eteenpäin kehittämissuunnitelman mukaisesti. Opinnäytetyöraportista voivat hyötyä vastaavanlaisia opintojaksoja suunnittelevat opettajat ja opiskelijat. Turvallisuuspäälliköiden haastatteluista saa ajankohtaista tietoa uhkista, jotka kohdistuvat kaupan alalla työskenteleviin asiakaspalvelijoihin. Tämä opinnäytetyö osoittaa kuinka kaupan alan turvallisuutta voidaan kehittää verkko-oppimiseen perustuvan opintojakson avulla.
Näyttötutkinto poikkeaa suuresti valtaosasta kouluttautumistapoja. Opiskelijan tulee olla työ-suhteessa jo opintoja suorittaessaan. MJK-instituutissa heräsi huoli opiskelijoiden turvalli-suusosaamisesta, sillä tutkinnon perusteet uusittiin vuonna 2009 ja kaupan alan toimintaympäristö muuttuu alati. MJK-instituutilla ei ole aikaisemmin ollut turvallisuusopintojaksoa kurs-sitarjottimella. Tavoitteena oli luoda opintojakso, joka toimisi opiskelijan työpaikalla saamien ohjeistuksien ja koulutuksien tukena. Tutkinnon perusteissa olevat turvallisuusosaamisvaatimukset ovat monitulkintaiset ja vaikeasti käännettävissä käytäntöön. Turvallisuusopintojakso luo yhteyden tutkinnon perusteiden ja käytännön välille. Opintojakson teemat ja niiden painotukset perustuvat turvallisuuspäälliköiden haastatteluihin. Opinnäytetyön oli aluksi tarkoitus olla väkivalta- ja uhkatilanteisiin painottuva. Projektin edetessä päätettiin kuitenkin luoda laajempi ja paremmin tutkinnon perusteisiin pohjautuva opintojakso.
Opinnäytetyössä onnistuttiin raportin ja turvallisuusopintojakson osalta tavoitteiden mukaisesti. Opintojakso otetaan käyttöön MJK-instituutissa syksyllä 2012 ja opintojaksoa on tarkoitus viedä eteenpäin kehittämissuunnitelman mukaisesti. Opinnäytetyöraportista voivat hyötyä vastaavanlaisia opintojaksoja suunnittelevat opettajat ja opiskelijat. Turvallisuuspäälliköiden haastatteluista saa ajankohtaista tietoa uhkista, jotka kohdistuvat kaupan alalla työskenteleviin asiakaspalvelijoihin. Tämä opinnäytetyö osoittaa kuinka kaupan alan turvallisuutta voidaan kehittää verkko-oppimiseen perustuvan opintojakson avulla.