Taiteilijavetoisen yrityksen markkinoinnin kilpailukeinojen kehittäminen
Kesälahti, Irina (2012)
Kesälahti, Irina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111285
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää toimeksiantajayritykselle markkinoinnin kilpailukeinojen kehittämistapoja, jotka auttavat yritystä saamaan uusia asiakkaita ja ylläpitämään pitkiä asiakassuhteita. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää potentiaalisten asiakkaiden näkökulmasta parhaita keinoja toimeksiantajayrityksen markkinoinnin kilpailukeinojen kehittämiseksi ja kilpailukyvyn parantamiseksi.
Työn aihe tuli työn toimeksiantajalta Rantakoski Designsilta, joka on käsinmaalattuja sisustuskankaita ja -maalauksia valmistava yhden hengen yritys. Tutkimukselle oli tarve, koska yritys ei ole tiennyt, miten panostaa markkinointiin eikä ole saanut hankittua asiakkaita tavoitteiden mukaisesti. Tutkimuksessa keskityttiin yrityksen tuotteista sisustusmaalauksiin ja asiakkaista sisustussuunnittelijoihin ja -liikkeisiin.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä empiirisestä tutkimusosiosta. Teoreettinen viitekehys rakentuu markkinoinnin kilpailukeinojen, asiakassuhdemarkkinoinnin ja brändin rakentumisen teorioiden tarkastelun pohjalta. Teoreettinen viitekehys muodostaa perustan empiiriselle osiolle ja tutkimukseen valitut teemat perustuvat siihen. Sen pohjalta tutkimustuloksia analysoidaan ja yritykselle pystytään luomaan kehitysehdotuksia. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, koska se tutkimustapana tuki parhaiten tutkittavaa aihetta, jossa haettiin perusteltuja mielipiteitä ja näkemyksiä ennemmin kuin numeerisia tuloksia. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna haastattelemalla erikseen neljää sisustussuunnittelijaa ja yhtä sisustusliikettä.
Tutkimuksen tulosten mukaan Rantakoski Designsin tuote itsessään on käsinmaalattuna ainutlaatuinen ja kilpailukykyinen muuhun tarjontaan verrattuna. Alalla on paljon kilpailua, eikä pelkkä työn uniikki luonne riitä asiakkaan ostopäätöksen vahvistamiseen. Yrityksen on erot-tauduttava muista esimerkiksi eksklusiivisuudella ja vahvalla brändillä. Ongelmaan tulisi tarttua korostamalla asioita, jotka erottavat tuotteen muusta tarjonnasta. Näitä ovat esimerkiksi asiakkaan mahdollisuus tilata kotiinsa hänelle suunniteltu uniikki maalaus, joka voisi asiakkaan toiveiden mukaan olla seinällä seinävaatteena, kehikolla seinästä irrotettuna tai sillä voisi olla lisäksi akustoiva ominaisuus.
Tunnettuuden luomiseksi ja asiakkaiden hankkimiseksi Rantakoski Designsin tulisi käynnistää Suomen Sisustussuunnittelijat SI ry:n jäsenille laaja sähköpostitiedotuskampanja yrityksestä ja sen toimintamallista. Rantakoski Designsille sopivia myynninedistämisen muotoja ovat näyttelyn pitäminen uudesta mallistosta, sisustusmessuille osallistuminen ja asiakasiltojen pitäminen yksin tai yhteistyössä jälleenmyyjäliikkeen kanssa. Nämä myynninedistämisen muodot ovat hyviä mahdollisuuksia oikeanlaisen brändikuvan välittämiseen.
Asiasanat markkinoinnin kilpailukeinot, potentiaalinen asiakas, brändi
Työn aihe tuli työn toimeksiantajalta Rantakoski Designsilta, joka on käsinmaalattuja sisustuskankaita ja -maalauksia valmistava yhden hengen yritys. Tutkimukselle oli tarve, koska yritys ei ole tiennyt, miten panostaa markkinointiin eikä ole saanut hankittua asiakkaita tavoitteiden mukaisesti. Tutkimuksessa keskityttiin yrityksen tuotteista sisustusmaalauksiin ja asiakkaista sisustussuunnittelijoihin ja -liikkeisiin.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä empiirisestä tutkimusosiosta. Teoreettinen viitekehys rakentuu markkinoinnin kilpailukeinojen, asiakassuhdemarkkinoinnin ja brändin rakentumisen teorioiden tarkastelun pohjalta. Teoreettinen viitekehys muodostaa perustan empiiriselle osiolle ja tutkimukseen valitut teemat perustuvat siihen. Sen pohjalta tutkimustuloksia analysoidaan ja yritykselle pystytään luomaan kehitysehdotuksia. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, koska se tutkimustapana tuki parhaiten tutkittavaa aihetta, jossa haettiin perusteltuja mielipiteitä ja näkemyksiä ennemmin kuin numeerisia tuloksia. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna haastattelemalla erikseen neljää sisustussuunnittelijaa ja yhtä sisustusliikettä.
Tutkimuksen tulosten mukaan Rantakoski Designsin tuote itsessään on käsinmaalattuna ainutlaatuinen ja kilpailukykyinen muuhun tarjontaan verrattuna. Alalla on paljon kilpailua, eikä pelkkä työn uniikki luonne riitä asiakkaan ostopäätöksen vahvistamiseen. Yrityksen on erot-tauduttava muista esimerkiksi eksklusiivisuudella ja vahvalla brändillä. Ongelmaan tulisi tarttua korostamalla asioita, jotka erottavat tuotteen muusta tarjonnasta. Näitä ovat esimerkiksi asiakkaan mahdollisuus tilata kotiinsa hänelle suunniteltu uniikki maalaus, joka voisi asiakkaan toiveiden mukaan olla seinällä seinävaatteena, kehikolla seinästä irrotettuna tai sillä voisi olla lisäksi akustoiva ominaisuus.
Tunnettuuden luomiseksi ja asiakkaiden hankkimiseksi Rantakoski Designsin tulisi käynnistää Suomen Sisustussuunnittelijat SI ry:n jäsenille laaja sähköpostitiedotuskampanja yrityksestä ja sen toimintamallista. Rantakoski Designsille sopivia myynninedistämisen muotoja ovat näyttelyn pitäminen uudesta mallistosta, sisustusmessuille osallistuminen ja asiakasiltojen pitäminen yksin tai yhteistyössä jälleenmyyjäliikkeen kanssa. Nämä myynninedistämisen muodot ovat hyviä mahdollisuuksia oikeanlaisen brändikuvan välittämiseen.
Asiasanat markkinoinnin kilpailukeinot, potentiaalinen asiakas, brändi