Lapsen yksilöllinen kohtaaminen ja omatoimisuuden tukeminen päivähoidon perushoitotilanteissa
Juutila, Elisa; Pajusuo, Sanna (2012)
Juutila, Elisa
Pajusuo, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010777
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville, kuinka paljon alle kolmivuotiaiden päivähoidossa arvostetaan lapsen yksilöllistä kohtaamista ja omatoimisuuden tukemista sekä miten se ilmenee konkreettisesti päiväkodin arjessa. Tarkastelu rajattiin päivähoidon perushoitotilanteisiin, jotta tutkimuksesta ei olisi tullut liian laaja. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyöhön haastateltiin Vantaalla sijaitsevan päiväkodin alle kolmivuotiaiden ryhmän neljää työntekijää, mutta työhön päätyi aineistoa vain kolmesta haastattelusta.
Teemahaastatteluissa tärkeiksi aiheiksi nousivat lapsen yksilölliseen kohtaamiseen liittyen erityisesti fyysinen läheisyys lapsen kanssa, aikuisen saatavilla olo sekä lasten temperamenttierojen huomioiminen. Näistä erityisesti kahta viimeistä sekä lisäksi kannustamista ja positiivisen palautteen antamista pidettiin merkittävinä tekijöinä omatoimisuuden tukemisessa. Haasteina työntekijät näkivät sekä yksilöllisessä kohtaamisessa että omatoimisuuden tukemisessa muun muassa lasten suuren lukumäärän verrattuna aikuisiin sekä aikuisten satunnaiset poissaolot ryhmästä.
Opinnäytetyön aiheesta on tehty aiemmin paljon tutkimusta, mitä on hyödynnetty tässä tutkimuksessa. Opinnäytetyön aihe osoittautui tärkeäksi, koska aikuisen läsnäolo, tuki, ohjaus ja vuorovaikutus lapsen kanssa ensimmäisinä elinvuosina ovat erittäin merkittäviä lapsen kasvun ja kehityksen kannalta. Opinnäytetyö auttaa ymmärtämään alle kolmivuotiaan lapsen erityistarpeita sekä vastaamaan niihin parhaalla mahdollisella tavalla.
Teemahaastatteluissa tärkeiksi aiheiksi nousivat lapsen yksilölliseen kohtaamiseen liittyen erityisesti fyysinen läheisyys lapsen kanssa, aikuisen saatavilla olo sekä lasten temperamenttierojen huomioiminen. Näistä erityisesti kahta viimeistä sekä lisäksi kannustamista ja positiivisen palautteen antamista pidettiin merkittävinä tekijöinä omatoimisuuden tukemisessa. Haasteina työntekijät näkivät sekä yksilöllisessä kohtaamisessa että omatoimisuuden tukemisessa muun muassa lasten suuren lukumäärän verrattuna aikuisiin sekä aikuisten satunnaiset poissaolot ryhmästä.
Opinnäytetyön aiheesta on tehty aiemmin paljon tutkimusta, mitä on hyödynnetty tässä tutkimuksessa. Opinnäytetyön aihe osoittautui tärkeäksi, koska aikuisen läsnäolo, tuki, ohjaus ja vuorovaikutus lapsen kanssa ensimmäisinä elinvuosina ovat erittäin merkittäviä lapsen kasvun ja kehityksen kannalta. Opinnäytetyö auttaa ymmärtämään alle kolmivuotiaan lapsen erityistarpeita sekä vastaamaan niihin parhaalla mahdollisella tavalla.