Laurean opiskelijoiden elintarvikevalintoihin vaikuttavat tekijät
Alakesti, Netta (2012)
Lataukset:
Alakesti, Netta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511759
Tiivistelmä
Laurean opiskelijoiden elintarvikevalintoihin vaikuttavat tekijät
Ekologisuus ja ympäristöasiat ovat tänä päivänä paljon puhuttu aihe ja usein myös eri medioissa esillä. Saatetaan uskoa, että etenkin nuoret ovat nykypäivänä erityisen kiinnostuneita ympäristöasioista ja tietävät ekologisista vaihtoehdoista. Halusin selvittää, kuinka ekologisesti valveutuneita nuoret aikuiset ovat ja miten se näkyy elintarvikkeiden ostoprosessissa. Nuorista aikuisista voidaan ehkä puhua myös tulevaisuuden ennustajina ja he voivat toimia tietopohjana siitä, millaiseen suuntaan elintarvikkeiden kuluttamisessa ollaan menossa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa Laurean opiskelijoiden elintarvikevalintoihin vaikuttavista tekijöistä erityisesti ekologisuuden kannalta. Tutkimuskohteeksi valitsin näin ollen kaikki Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijat. Tutkimus toteutettiin Laurea-ammattikorkeakoulun kaikkiin toimipisteisiin ja kaikille toimialoille.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, ostoprosessia sekä kulutuskäyttäytymiseen aikaisemmin käytettyjä tutkimustapoja. Opinnäytetyön määrällisen tutkimuksen empiirinen osuus kerättiin 28.3.2011–4.4.2011. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisellä e-lomakkeella, jonka linkki lähetettiin sähköpostilla kohderyhmälle. Tutkimustulosten analysoinnissa sekä pylväsdiagrammeissa ja taulukoissa käytin IBM SPSS statistics 19 – tilastointiohjelmaa sekä Microsoft Excel-taulukkolaskentaohjelmaa.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijoita selvästi kiinnostaa ympäristöasiat ja ekologiset elintarvikevaihtoehdot. Tutkimuksessa selvisi, että elintarvikkeiden ostopäätökseen vaikuttavat eniten hinta, ravintosisältö ja kotimaisuus. Mainonta ja ympäristömerkit olivat vähiten vaikuttavia tekijöitä. Tutkimustuloksista voidaan tehdä myös johtopäätös, että ekologisista elintarvikevaihtoehdoista ollaan kiinnostuneita opiskelijoiden keskuudessa, mutta niistä ei olla kuitenkaan valmiita maksamaan tavanomaista suurempaa hintaa. Ympäristömerkeistä Hyvää Suomesta joutsenlippumerkki oli parhaiten tunnettu Laurean opiskelijoiden keskuudessa.
Ekologisuus ja ympäristöasiat ovat tänä päivänä paljon puhuttu aihe ja usein myös eri medioissa esillä. Saatetaan uskoa, että etenkin nuoret ovat nykypäivänä erityisen kiinnostuneita ympäristöasioista ja tietävät ekologisista vaihtoehdoista. Halusin selvittää, kuinka ekologisesti valveutuneita nuoret aikuiset ovat ja miten se näkyy elintarvikkeiden ostoprosessissa. Nuorista aikuisista voidaan ehkä puhua myös tulevaisuuden ennustajina ja he voivat toimia tietopohjana siitä, millaiseen suuntaan elintarvikkeiden kuluttamisessa ollaan menossa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa Laurean opiskelijoiden elintarvikevalintoihin vaikuttavista tekijöistä erityisesti ekologisuuden kannalta. Tutkimuskohteeksi valitsin näin ollen kaikki Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijat. Tutkimus toteutettiin Laurea-ammattikorkeakoulun kaikkiin toimipisteisiin ja kaikille toimialoille.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, ostoprosessia sekä kulutuskäyttäytymiseen aikaisemmin käytettyjä tutkimustapoja. Opinnäytetyön määrällisen tutkimuksen empiirinen osuus kerättiin 28.3.2011–4.4.2011. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisellä e-lomakkeella, jonka linkki lähetettiin sähköpostilla kohderyhmälle. Tutkimustulosten analysoinnissa sekä pylväsdiagrammeissa ja taulukoissa käytin IBM SPSS statistics 19 – tilastointiohjelmaa sekä Microsoft Excel-taulukkolaskentaohjelmaa.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijoita selvästi kiinnostaa ympäristöasiat ja ekologiset elintarvikevaihtoehdot. Tutkimuksessa selvisi, että elintarvikkeiden ostopäätökseen vaikuttavat eniten hinta, ravintosisältö ja kotimaisuus. Mainonta ja ympäristömerkit olivat vähiten vaikuttavia tekijöitä. Tutkimustuloksista voidaan tehdä myös johtopäätös, että ekologisista elintarvikevaihtoehdoista ollaan kiinnostuneita opiskelijoiden keskuudessa, mutta niistä ei olla kuitenkaan valmiita maksamaan tavanomaista suurempaa hintaa. Ympäristömerkeistä Hyvää Suomesta joutsenlippumerkki oli parhaiten tunnettu Laurean opiskelijoiden keskuudessa.