Lähiruokatorin kehittäminen palvelumuotoilun avulla, esimerkkinä Suurpelto
Tammilehto, Veera (2012)
Tammilehto, Veera
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511736
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja kehittää lähiruokatoria Suurpellon alueelle. Lähiruokatori järjestettiin Kukkiva Suurpelto -tapahtuman yhteydessä 12.5.2012. Suurpelto on rakenteilla oleva alue Espoossa, jossa ei tällä hetkellä juuri ole palveluita. Työ liittyy Koulii-hankkeeseen, joka on Laurea-ammattikorkeakoulun ja Espoon Seudun koulutusyhtymä Omnian yhteinen hanke. Hankkeen tavoitteena on muun muassa kehittää ja tarjota Suurpeltoon käyttäjälähtöisiä palveluja. Työn tavoitteena oli kehittää lähiruokatori palvelumuotoiluprosessin mukaisesti Suurpellon asukkaille heidän tarpeisiin ja asumiseen sopivaksi, mahdollisimman asiakaslähtöisesti. Työskentelyn tavoitteena oli tuoda uusia ideoita ja näkökulmia torin kehittämiseen, joita voidaan hyödyntää myös tulevaisuudessa torin kehittämisessä. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jolloin lähiruokatoria suunniteltiin ja kehitettiin, sekä järjestettiin samanaikaisesti myös käytännössä, yhteistyössä muun torin suunnitteluryhmän kanssa.
Jotta kehitettävästä palvelusta eli lähiruokatorista tulisi mahdollisimman asiakaslähtöinen, työ käsittelee palvelujen kehittämistä ja suunnittelemista erilaisista näkökulmista, kuten innovaatioiden syntyä, miten asiakas voi olla mukana palvelujen kehittämisessä, sekä palvelumuotoilua kehittämisen välineenä. Palvelumuotoilu on tapa kasvattaa asiakasymmärrystä sekä kehittää asiakaslähtöisiä palveluja, joten lähiruokatoria kehitettiin palvelumuotoilun prosessimallia mukaillen. Työn menetelmiä olivat trend scouting, benchmarking, käyttäjäprofiilien muodostaminen, havainnointi, aivoriihi, SWOT -analyysi, storyboarding, sekä blueprint -kaavio.
Menestyäkseen palvelun on pohjauduttava asiakkaiden todellisiin tarpeisiin. Kehittämistyö aloitettiinkin palvelun tarpeen kartoituksella niin, kuinka se sopisi Suurpeltoon. Työssä käytetyt menetelmät toivat lähiruokatorin kehittämiseen toimintaympäristön ymmärrystä, erilaisia näkökulmia ja uusia ideoita kehittämiseen, sekä asiakasnäkökulmaa. Asukkaiden näkökulmia otettiin mukaan torin kehittämiseen. Kehitetty lähiruokatorikonsepti pyrittiin mallintamaan työssä havainnollistavin keinoin, jotta tulevaisuuden torin kehittäjät pystyisivät toteuttamaan vastaavanlaisen torin työn avulla mahdollisimman hyvin. Lähiruokatorista saatiin kehitettyä asiakaslähtöinen ja innovatiivinen palvelu. Kukkiva Suurpelto -tapahtuman yhteydessä oleva lähiruokatori oli onnistunut. Torin asiakkailta ja myyjiltä tuli positiivista palautetta ja torille toivottiin jatkuvuutta, mutta myös kehitettävää löytyi. Torille toivottiin tulevaisuudessa muun muassa vaihtuvia tuotteita ja uusia myyjiä. Toripäivän arvioinnissa kävi myös ilmi, että kyseiselle palvelukonseptille on kysyntää juuri Suurpellossa ja lähi- ja luomuruoka kiinnostavat Suurpellon asukkaita. Koulii-hankkeen päättyessä 2012 vuoden lopussa- haasteena voidaan pitää torin järjestämisen toteuttamista tämän jälkeen.
Jotta kehitettävästä palvelusta eli lähiruokatorista tulisi mahdollisimman asiakaslähtöinen, työ käsittelee palvelujen kehittämistä ja suunnittelemista erilaisista näkökulmista, kuten innovaatioiden syntyä, miten asiakas voi olla mukana palvelujen kehittämisessä, sekä palvelumuotoilua kehittämisen välineenä. Palvelumuotoilu on tapa kasvattaa asiakasymmärrystä sekä kehittää asiakaslähtöisiä palveluja, joten lähiruokatoria kehitettiin palvelumuotoilun prosessimallia mukaillen. Työn menetelmiä olivat trend scouting, benchmarking, käyttäjäprofiilien muodostaminen, havainnointi, aivoriihi, SWOT -analyysi, storyboarding, sekä blueprint -kaavio.
Menestyäkseen palvelun on pohjauduttava asiakkaiden todellisiin tarpeisiin. Kehittämistyö aloitettiinkin palvelun tarpeen kartoituksella niin, kuinka se sopisi Suurpeltoon. Työssä käytetyt menetelmät toivat lähiruokatorin kehittämiseen toimintaympäristön ymmärrystä, erilaisia näkökulmia ja uusia ideoita kehittämiseen, sekä asiakasnäkökulmaa. Asukkaiden näkökulmia otettiin mukaan torin kehittämiseen. Kehitetty lähiruokatorikonsepti pyrittiin mallintamaan työssä havainnollistavin keinoin, jotta tulevaisuuden torin kehittäjät pystyisivät toteuttamaan vastaavanlaisen torin työn avulla mahdollisimman hyvin. Lähiruokatorista saatiin kehitettyä asiakaslähtöinen ja innovatiivinen palvelu. Kukkiva Suurpelto -tapahtuman yhteydessä oleva lähiruokatori oli onnistunut. Torin asiakkailta ja myyjiltä tuli positiivista palautetta ja torille toivottiin jatkuvuutta, mutta myös kehitettävää löytyi. Torille toivottiin tulevaisuudessa muun muassa vaihtuvia tuotteita ja uusia myyjiä. Toripäivän arvioinnissa kävi myös ilmi, että kyseiselle palvelukonseptille on kysyntää juuri Suurpellossa ja lähi- ja luomuruoka kiinnostavat Suurpellon asukkaita. Koulii-hankkeen päättyessä 2012 vuoden lopussa- haasteena voidaan pitää torin järjestämisen toteuttamista tämän jälkeen.