Muutoshallinnan käyttöönoton arviointi
Ehtamo, Noora (2012)
Ehtamo, Noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910601
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja on yritys, jonka IT-osasto halusi saada arvion ITIL:n (Information Technology Infrastructure Library) muutoshallinnan (Change Management) käyttöönotosta. Muutoshallinta otettiin käyttöön yrityksessä kesällä 2011. Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa yritykselle realistinen tilannekatsaus muutoshallinnan käyttöönotosta puolen vuoden ajalta. Tutkimuksessa pyritään vastaamaan, onko muutoshallinnalle käyttöönoton yhteydessä asetetut tavoitteet saavutettu ja nouseeko esiin kehityskohteita, joihin olisi hyvä kiinnittää erityistä huomiota.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ITIL:n perusperiaatteet sekä sen muutoshallinnan ominaisuudet. Yrityksen muutoshallinnan käyttöönoton dokumentaatiota hyödyntäen saatiin arvioitavat tavoitteet listattua, ja ne on hyväksytetty yrityksen edustajalla. Tavoitteiden saavuttamis- eli vaikuttavuusanalyysin avulla pystyttiin taulukkomuotoisesti vertailemaan tavoitteita ja tulkitsemaan, kuinka hyvin käyttöönotto on onnistunut. Yrityksen käytössä olevasta Service Now –palvelunhallintajärjestelmästä saaduista raporteista kyettiin arvioimaan kunkin tavoitteen onnistumista, sekä nähtiin häiriöiden ja muutospyyntöjen määriä sekä näiden suhteita toisiinsa.
Tutkimuksen tulosten mukaan muutoshallinta on otettu käyttöön onnistuneesti ja useimmat käyttöönotolle asetetuista tavoitteista saavutettiin joko kokonaan tai osittain. Käyttöönottoa voidaan kehua myös hyvästä dokumentaatiosta, jonka avulla jälkeenpäin tavoitteiden täyttymistä ja käyttöönoton onnistumista oli helpompi arvioida. Opinnäytetyön loppuun on myös kerätty kehitysehdotuksia yritykselle, jotta se voisi saavuttaa paremmin muutoshallinnan käyttöönotolle asetetut tavoitteet.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ITIL:n perusperiaatteet sekä sen muutoshallinnan ominaisuudet. Yrityksen muutoshallinnan käyttöönoton dokumentaatiota hyödyntäen saatiin arvioitavat tavoitteet listattua, ja ne on hyväksytetty yrityksen edustajalla. Tavoitteiden saavuttamis- eli vaikuttavuusanalyysin avulla pystyttiin taulukkomuotoisesti vertailemaan tavoitteita ja tulkitsemaan, kuinka hyvin käyttöönotto on onnistunut. Yrityksen käytössä olevasta Service Now –palvelunhallintajärjestelmästä saaduista raporteista kyettiin arvioimaan kunkin tavoitteen onnistumista, sekä nähtiin häiriöiden ja muutospyyntöjen määriä sekä näiden suhteita toisiinsa.
Tutkimuksen tulosten mukaan muutoshallinta on otettu käyttöön onnistuneesti ja useimmat käyttöönotolle asetetuista tavoitteista saavutettiin joko kokonaan tai osittain. Käyttöönottoa voidaan kehua myös hyvästä dokumentaatiosta, jonka avulla jälkeenpäin tavoitteiden täyttymistä ja käyttöönoton onnistumista oli helpompi arvioida. Opinnäytetyön loppuun on myös kerätty kehitysehdotuksia yritykselle, jotta se voisi saavuttaa paremmin muutoshallinnan käyttöönotolle asetetut tavoitteet.