Seksuaaliterveysoppitunti Taavetin koulun 8.-luokkalaisille
Pesu, Kaisa; Siiropää, Emmi (2012)
Pesu, Kaisa
Siiropää, Emmi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259972
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota luotettavaa ja ajankohtaista tietoa nuorten seksuaaliterveydestä. Tavoitteena oli järjestää seksuaaliterveysoppitunti Taavetin koulun 8.-luokkalaisille. Oppitunnin sisältö koostui median haasteista, seksuaalioikeuksista, sukupuolitaudeista, ehkäisymenetelmistä ja Suomen Punaisen Ristin kondomiajokortista. Kondomiajokortilla tarkoitetaan nuorten seksuaaliterveysvalistuksessa käytettävää toiminnallista menetelmää. Ajokortti muistuttaa jokaista nuorta kondomin käytön tärkeydestä, vastuullisesta seksikäyttäytymisestä ja turvaseksistä. (Punainen Risti 2008.)
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Oppitunnit pidettiin Taavetin koulun tiloissa neljälle 8. luokan ryhmälle. Materiaalin esittämisessä käytettiin hyväksi diasarjoja, asioita havainnollistettiin kuvin ja näyttämällä kondomin asettaminen turvallisesti apuvälineitä hyödyntäen. Tunnit suunniteltiin oppilaiden toiveiden pohjalta sekä tilastotietojen tulosten valossa. Tilastotietoa tutkittiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylläpitämän tartuntatautirekisterin ja kouluterveyskyselyn pohjalta. Raportti koostuu teoriasta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosiossa paneuduttiin tilastotietojen tulkitsemiseen ja seksuaaliterveyden merkitykseen hoitotyössä.
Opinnäytetyöprosessin arviointi koostui lähinnä tekijöiden omista näkemyksistä koko prosessin onnistumisen suhteen. Oppilailta kerättiin palautetta, mutta sitä ei juurikaan analysoitu, koska palaute oli lähinnä positiivista ja lyhytsanaista. Tavoitteet saavutettiin ja tuntien toteutuksessa onnistuttiin.
Tekijät painottavat tällaisten oppituntien ja tapahtumien merkitystä ja hyödylli-syyttä nuorten oppimisen kannalta. Seksuaalisuudesta tulee keskustella nuor-ten kanssa ja kertoa heille luotettavista tiedonlähteistä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Oppitunnit pidettiin Taavetin koulun tiloissa neljälle 8. luokan ryhmälle. Materiaalin esittämisessä käytettiin hyväksi diasarjoja, asioita havainnollistettiin kuvin ja näyttämällä kondomin asettaminen turvallisesti apuvälineitä hyödyntäen. Tunnit suunniteltiin oppilaiden toiveiden pohjalta sekä tilastotietojen tulosten valossa. Tilastotietoa tutkittiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylläpitämän tartuntatautirekisterin ja kouluterveyskyselyn pohjalta. Raportti koostuu teoriasta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosiossa paneuduttiin tilastotietojen tulkitsemiseen ja seksuaaliterveyden merkitykseen hoitotyössä.
Opinnäytetyöprosessin arviointi koostui lähinnä tekijöiden omista näkemyksistä koko prosessin onnistumisen suhteen. Oppilailta kerättiin palautetta, mutta sitä ei juurikaan analysoitu, koska palaute oli lähinnä positiivista ja lyhytsanaista. Tavoitteet saavutettiin ja tuntien toteutuksessa onnistuttiin.
Tekijät painottavat tällaisten oppituntien ja tapahtumien merkitystä ja hyödylli-syyttä nuorten oppimisen kannalta. Seksuaalisuudesta tulee keskustella nuor-ten kanssa ja kertoa heille luotettavista tiedonlähteistä.