Optisen alan markkinointitutkimus - Case: Optikko Nyman
Nyman, Jani (2012)
Nyman, Jani
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010780
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa optisen alan markkinoinnin keinojen ja markkinointiviestien toimivuutta. Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, millä markkinointivälineillä asiakkaat tavoitetaan parhaiten ja mitkä markkinointiviestit asiakkaita eniten kiinnostavat. Tavoitteena oli tuottaa kohdeyrityksen markkinoinnin kehittämiseksi uutta tietoa asiakkaiden mieltymyksistä liittyen optisen alan markkinointiviestintään.
Työn tietoperustana olivat markkinoinnin eri välineet. Tutkimusote työssä oli määrällinen ja tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselylomake sisälsi strukturoituja, puolistrukturoituja sekä avoimia kysymyksiä. Kysely suoritettiin kahdessa eri optikkoliikkeessä. Toinen liikkeistä oli opinnäytetyön kohdeyritys Optikko Nyman Nummelassa ja toinen Nissen Lohjalla. Kyselylomakkeet olivat jaossa molemmissa liikkeissä noin viiden viikon ajan ja vastauksia kyselyyn saatiin 121 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että tarjoukset ja kehysmainokset kiinnostavat asiakkaita erilaisista markkinointiviesteistä eniten. Näiden lisäksi lisää tietoa haluttaisiin saada myös linssiuutuuksista, erikoislaseista ja optikon palveluista. Tärkeinä lasivalintaan vaikuttavina tekijöinä puolestaan pidettiin laatua ja hintaa. Markkinointikanavista suosituimmiksi nousivat lehti- ja suoramainonta. Myös internet- ja sähköpostimainonnalle ilmeni kysyntää.
Tuloksista voitiin päätellä, että tarjouksia ja kehysmainoksia on syytä edelleen hyödyntää markkinoinnissa. Niiden ohessa asiakkaille kannattaisi kuitenkin pyrkiä kertomaan enemmän myös laadukkaista tuotteista, linsseistä ja niiden ominaisuuksista, erikoislaseista sekä optikkopalveluista. Markkinoinnin keinoina lehti- ja suoramainokset toimivat yhä hyvin, mutta lisäksi myös internetiä olisi järkevää jatkossa hyödyntää aiempaa aktiivisemmin.
Tutkimuksen tulosten pohjalta kohdeyrityksen yhdeksi tärkeimmistä tulevaisuuden kehityskohteista muodostui laadukkaiden internet-sivujen rakentaminen. Internet-sivut toimisivat perustana yrityksen koko digitaaliselle markkinoinnille. Toisena tärkeänä kehityskohteena pidettiin sähköpostimarkkinoinnin käynnistämistä. Jatkotutkimusehdotuksena nähtiin, että samanlaisen markkinointitutkimuksen voisi tehdä suuremmalle kohderyhmälle, esimerkiksi kokonaiselle ketjulle tai laajemmalle otokselle eri ketjujen liikkeitä.
Työn tietoperustana olivat markkinoinnin eri välineet. Tutkimusote työssä oli määrällinen ja tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselylomake sisälsi strukturoituja, puolistrukturoituja sekä avoimia kysymyksiä. Kysely suoritettiin kahdessa eri optikkoliikkeessä. Toinen liikkeistä oli opinnäytetyön kohdeyritys Optikko Nyman Nummelassa ja toinen Nissen Lohjalla. Kyselylomakkeet olivat jaossa molemmissa liikkeissä noin viiden viikon ajan ja vastauksia kyselyyn saatiin 121 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että tarjoukset ja kehysmainokset kiinnostavat asiakkaita erilaisista markkinointiviesteistä eniten. Näiden lisäksi lisää tietoa haluttaisiin saada myös linssiuutuuksista, erikoislaseista ja optikon palveluista. Tärkeinä lasivalintaan vaikuttavina tekijöinä puolestaan pidettiin laatua ja hintaa. Markkinointikanavista suosituimmiksi nousivat lehti- ja suoramainonta. Myös internet- ja sähköpostimainonnalle ilmeni kysyntää.
Tuloksista voitiin päätellä, että tarjouksia ja kehysmainoksia on syytä edelleen hyödyntää markkinoinnissa. Niiden ohessa asiakkaille kannattaisi kuitenkin pyrkiä kertomaan enemmän myös laadukkaista tuotteista, linsseistä ja niiden ominaisuuksista, erikoislaseista sekä optikkopalveluista. Markkinoinnin keinoina lehti- ja suoramainokset toimivat yhä hyvin, mutta lisäksi myös internetiä olisi järkevää jatkossa hyödyntää aiempaa aktiivisemmin.
Tutkimuksen tulosten pohjalta kohdeyrityksen yhdeksi tärkeimmistä tulevaisuuden kehityskohteista muodostui laadukkaiden internet-sivujen rakentaminen. Internet-sivut toimisivat perustana yrityksen koko digitaaliselle markkinoinnille. Toisena tärkeänä kehityskohteena pidettiin sähköpostimarkkinoinnin käynnistämistä. Jatkotutkimusehdotuksena nähtiin, että samanlaisen markkinointitutkimuksen voisi tehdä suuremmalle kohderyhmälle, esimerkiksi kokonaiselle ketjulle tai laajemmalle otokselle eri ketjujen liikkeitä.