"Melu väsyttää" : Päiväkotien työntekijöiden näkemyksiä laadukkaasta varhaiskasvatuksesta ja lapsiryhmän koon merkityksestä laadukkaaseen varhaiskasvatukseen
Niskasaari, Outi (2012)
Niskasaari, Outi
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812264
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Viimeaikoina julkisuudessa on käyty keskustelua päiväkotien suurista lapsiryhmistä. Opinnäytetyössäni tuon esille päiväkodin työntekijöiden mielipiteitä laadukkaasta varhaiskasvatuksesta ja heidän tämänhetkisen lapsiryhmänsä koon sopivuudesta ja vaikutuksesta laadukkaaseen varhaiskasvatukseen. Lomakehaastattelussani kyselen kolmen oululaisen päiväkodin työntekijöiltä ryhmäkoon merkityksestä seuraaviin laatutekijöihin: päivän sujuminen kiireettömästi ja rauhallisesti, arjen hoitotilanteet (uloslähtö, ruokailu, nukkumaanmeno), lasten leikkien toimivuus, opetus- ja toimintatuokiot, lapsen yksilöllinen huomiointi, kasvatuskumppanuus ja työssäjaksaminen. Opinnäytetyöni on kyselylomakkeen avulla tehty laadullinen haastattelututkimus.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
varhaiskasvatuksen määrittelyä, päivähoitolait ja -asetukset, Tehyn päivähoitoselvitys, päivähoidon laadunarviointimalli
Metodologinen esittely:
laadullinen tutkimus, kysely kolmen oululaisen päiväkodin työntekijöille
Keskeiset tutkimustulokset:
Kyselyyn vastanneet päiväkotien työntekijät kokevat lapsiryhmäkoot päiväkodeissa selkeästi liian suuriksi ja suuret lapsiryhmäkoot heikentävät kyselyyn vastanneiden mielestä selkeästi hyvän laadun toteutumista sen eri muodoissa päiväkodeissa.
Johtopäätökset:
Ristiriita lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien määrittelemän hyvän laadun ja sen käytännössä toteutumisen välillä päiväkodeissa. Lasten päivähoitoon resursseja lisäämällä saataisiin ryhmäkokoja pienennettyä ja tätä kautta varhaiskasvatusta päiväkodeissa selkeästi laadukkaammaksi.
Asiasanat: varhaiskasvatus, päivähoito, ryhmäkoko, päivähoidon laatu
Viimeaikoina julkisuudessa on käyty keskustelua päiväkotien suurista lapsiryhmistä. Opinnäytetyössäni tuon esille päiväkodin työntekijöiden mielipiteitä laadukkaasta varhaiskasvatuksesta ja heidän tämänhetkisen lapsiryhmänsä koon sopivuudesta ja vaikutuksesta laadukkaaseen varhaiskasvatukseen. Lomakehaastattelussani kyselen kolmen oululaisen päiväkodin työntekijöiltä ryhmäkoon merkityksestä seuraaviin laatutekijöihin: päivän sujuminen kiireettömästi ja rauhallisesti, arjen hoitotilanteet (uloslähtö, ruokailu, nukkumaanmeno), lasten leikkien toimivuus, opetus- ja toimintatuokiot, lapsen yksilöllinen huomiointi, kasvatuskumppanuus ja työssäjaksaminen. Opinnäytetyöni on kyselylomakkeen avulla tehty laadullinen haastattelututkimus.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
varhaiskasvatuksen määrittelyä, päivähoitolait ja -asetukset, Tehyn päivähoitoselvitys, päivähoidon laadunarviointimalli
Metodologinen esittely:
laadullinen tutkimus, kysely kolmen oululaisen päiväkodin työntekijöille
Keskeiset tutkimustulokset:
Kyselyyn vastanneet päiväkotien työntekijät kokevat lapsiryhmäkoot päiväkodeissa selkeästi liian suuriksi ja suuret lapsiryhmäkoot heikentävät kyselyyn vastanneiden mielestä selkeästi hyvän laadun toteutumista sen eri muodoissa päiväkodeissa.
Johtopäätökset:
Ristiriita lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien määrittelemän hyvän laadun ja sen käytännössä toteutumisen välillä päiväkodeissa. Lasten päivähoitoon resursseja lisäämällä saataisiin ryhmäkokoja pienennettyä ja tätä kautta varhaiskasvatusta päiväkodeissa selkeästi laadukkaammaksi.
Asiasanat: varhaiskasvatus, päivähoito, ryhmäkoko, päivähoidon laatu