Opetusympäristön kehittäminen
Kulmala, Katja (2012)
Kulmala, Katja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712145
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin sähköasennusharjoituksia varten opetusympäristöä. Opetukseen haluttiin enemmän käytännön harjoituksia, joita tämän työn avulla voidaan toteuttaa. Opetusympäristön avulla opiskelijat voivat harjoitella tekemiään sähkösuunnitelmia käytännössä. Lakien, säädösten ja standardien pohjalta opetusympäristö suunniteltiin ja toteutettiin 24 V järjestelmällä. Opetusympäristö toteutettiin kuitenkin siten, että se mallintaa kiinteistön sähköasennuksia joita tehdään 230 V verkkojännitteellä.
Opetusympäristön lopputulos muodostui saatavilla olevien osien ja suunniteltujen harjoitusten perusteella. Opetusympäristö tehtiin levylle, jossa on valmiina kiinnitetty ohjauskeskus, kojerasioita, putkituksia ja harjoituksissa käytettävät komponentit. Opetusympäristölle tehdyt malliharjoitukset ovat valaistuskytkentöjä, joiden toiminta on helppo todentaa valaistuskuormilla. Harjoituksia voidaan jatkossa kehittää jo opetusympäristössä olevien komponenttien pohjalta tai lisäämällä uusia. Harjoituksiin voidaan sisällyttää suunnittelua, tai antaa opiskelijalle valmiit kytkentäkuvat ja muut piirustukset, joiden pohjalta kytkennät tehdään.
Opetusympäristön lopputulos muodostui saatavilla olevien osien ja suunniteltujen harjoitusten perusteella. Opetusympäristö tehtiin levylle, jossa on valmiina kiinnitetty ohjauskeskus, kojerasioita, putkituksia ja harjoituksissa käytettävät komponentit. Opetusympäristölle tehdyt malliharjoitukset ovat valaistuskytkentöjä, joiden toiminta on helppo todentaa valaistuskuormilla. Harjoituksia voidaan jatkossa kehittää jo opetusympäristössä olevien komponenttien pohjalta tai lisäämällä uusia. Harjoituksiin voidaan sisällyttää suunnittelua, tai antaa opiskelijalle valmiit kytkentäkuvat ja muut piirustukset, joiden pohjalta kytkennät tehdään.