Myynnin ja markkinoinnin yhteistyön kehittäminen B2B-yrityksessä – Talentum Oyj
Inberg, Nelli (2012)
Inberg, Nelli
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212496
Tiivistelmä
Opiskelija on tehnyt opinnäytetyönsä osana HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulussa toimivaa teemaryhmää myynnin, markkinoinnin ja viestinnän välisestä yhteistyöstä. Esimerkkiyrityksenä toimii Talentum Oyj ja tarkemmin sen lehtiliiketoimintayksikön ilmoitusmyynnin B2B-myynti ja -markkinointitiimi.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa teorian ja empirian perusteella on tehty johtopäätökset kehityskohteista ja niiden ratkaisuista. Raportissa selviää B2B-markkinoinnin ja –myynnin ominaispiirteet, sekä niiden eroavaisuus B2C-myyntiin ja markkinointiin. Kantavina teemoina viitekehyksessä ovat myös tiimityöskentely ja tiimijohtaminen.
Raportin tarkoituksena oli löytää vastauksia siihen, mitä on hyvä tiimityö ja -johtaminen ja miten näitä hyviä ominaisuuksia Talentumin lehtiliiketoiminnan markkinointi- ja myyntitiimi voivat hyödyntää.
Opiskelija haastatteli empiriaosuudessa Talentumin lehtiliiketoiminnan markkinointi- ja myynti tiimin markkinointipäällikköä, markkinointiassistenttia ja kahta markkinointijohtajaa. Haastateltavat saivat kertoa avoimesti omia tuntemuksiaan yhteistyön nykytilasta ja sen kehityskohteista. Haastattelujen analysoinnin perusteella opiskelija teki johtopää-tökset merkittävimmistä kehityskohteista. Kehityskohteille tehtiin kehitysehdotukset, joita Talentumin lehtiliiketoiminnan markkinointi- ja myyntitiimi voivat hyödyntää yhteistyön kehityksessä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa teorian ja empirian perusteella on tehty johtopäätökset kehityskohteista ja niiden ratkaisuista. Raportissa selviää B2B-markkinoinnin ja –myynnin ominaispiirteet, sekä niiden eroavaisuus B2C-myyntiin ja markkinointiin. Kantavina teemoina viitekehyksessä ovat myös tiimityöskentely ja tiimijohtaminen.
Raportin tarkoituksena oli löytää vastauksia siihen, mitä on hyvä tiimityö ja -johtaminen ja miten näitä hyviä ominaisuuksia Talentumin lehtiliiketoiminnan markkinointi- ja myyntitiimi voivat hyödyntää.
Opiskelija haastatteli empiriaosuudessa Talentumin lehtiliiketoiminnan markkinointi- ja myynti tiimin markkinointipäällikköä, markkinointiassistenttia ja kahta markkinointijohtajaa. Haastateltavat saivat kertoa avoimesti omia tuntemuksiaan yhteistyön nykytilasta ja sen kehityskohteista. Haastattelujen analysoinnin perusteella opiskelija teki johtopää-tökset merkittävimmistä kehityskohteista. Kehityskohteille tehtiin kehitysehdotukset, joita Talentumin lehtiliiketoiminnan markkinointi- ja myyntitiimi voivat hyödyntää yhteistyön kehityksessä.