Kartonkitehtaan kunnossapito ja ennakkohuollot
Muikku, Jaakko (2021)
Muikku, Jaakko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103103142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103103142
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kunnossapito sekä ennakkohuollot kartonkitehtaalla käynnin aikana sekä seisokeissa. Opinnäytetyön yhteistyökumppani oli Caverion Suomi Oy, joka vastasi kartonkitehtaan kunnossapidosta. Kartonkitehdas ei halunnut nimeään julki.
Työn tarkoitus oli suunnitella ja päivittää kunnossapidon sekä ennakkohuollon sen hetkiset työ-ohjeet. Turhaa työtä karsittiin sekä huoltoreittejä ajantasaistettiin. Työntekijät olivat mukana työssä oman huoltoalueensa osalta.
Työ aloitettiin kartoittamalla työntekijöiden omien alueiden laitteet. Laitelistaus saatiin Arttur-jär-jestelmästä, jossa oli myös päivittäiset huollot sekä ennakkohuollot alueittain. Arttur-järjestelmä on työntekijöiden ja johdon yhteinen tietokoneohjelma. Sinne merkitään avoimet työt, laitteiden rikkoontumiset, ennakkohuollot yms. Tänne ohjelmaan myös kuitataan valmiiksi tehdyt työt.
Laiteluettelon tarkistuksen hoiti kunkin alueen työntekijä ja luetteloista saatiin poistettua kohteita, jotka eivät ole olleet käytössä enää pitkään aikaan. Tosin löytyi myös uusia kohteita, joita ei ollut vielä järjestelmässä.
Työn lopputulos oli, että reittejä saatiin päivitettyä, sekä työaikaa otettua pois ennakkohuoltoihin menevästä ajasta. Tämä aika pystyttiin käyttämään hyväksi tehtaan parantavaan kunnossapitoon sekä nopeampaan valmiuteen ryhtyä kunnossapitoon, mikäli kone tai laite rikkoontuu. The subject of this thesis is the upkeep and preventive maintenance at a board mill during running time and downtime. The client of the thesis was Caverion Suomi Oy, which was re-sponsible for the maintenance of the board mill. The board mill did not want its name made public.
The objective of the work was to plan and update the upkeep and the preventive maintenance.
The existing work instructions for maintenance and preventive maintenance needed an up-date. Unnecessary work was cut down and maintenance routes were updated. The workers cooperated at their maintenance areas.
The work began by mapping the equipment in the employee's own area. The equipment list-ing was obtained from the Arttur system, which also included daily maintenance and preven-tive maintenance by client. The device list was checked by an employee in each area, and items that had not been used for a long time were removed from the lists. However, new items were also found that were not yet in the system.
The end result of the work was that the routes were updated and the working time was taken away from the time spent on preventive maintenance. This time was able to be used for the improved maintenance of the factory as well as for a faster response to equipment break-downs.
Työn tarkoitus oli suunnitella ja päivittää kunnossapidon sekä ennakkohuollon sen hetkiset työ-ohjeet. Turhaa työtä karsittiin sekä huoltoreittejä ajantasaistettiin. Työntekijät olivat mukana työssä oman huoltoalueensa osalta.
Työ aloitettiin kartoittamalla työntekijöiden omien alueiden laitteet. Laitelistaus saatiin Arttur-jär-jestelmästä, jossa oli myös päivittäiset huollot sekä ennakkohuollot alueittain. Arttur-järjestelmä on työntekijöiden ja johdon yhteinen tietokoneohjelma. Sinne merkitään avoimet työt, laitteiden rikkoontumiset, ennakkohuollot yms. Tänne ohjelmaan myös kuitataan valmiiksi tehdyt työt.
Laiteluettelon tarkistuksen hoiti kunkin alueen työntekijä ja luetteloista saatiin poistettua kohteita, jotka eivät ole olleet käytössä enää pitkään aikaan. Tosin löytyi myös uusia kohteita, joita ei ollut vielä järjestelmässä.
Työn lopputulos oli, että reittejä saatiin päivitettyä, sekä työaikaa otettua pois ennakkohuoltoihin menevästä ajasta. Tämä aika pystyttiin käyttämään hyväksi tehtaan parantavaan kunnossapitoon sekä nopeampaan valmiuteen ryhtyä kunnossapitoon, mikäli kone tai laite rikkoontuu.
The objective of the work was to plan and update the upkeep and the preventive maintenance.
The existing work instructions for maintenance and preventive maintenance needed an up-date. Unnecessary work was cut down and maintenance routes were updated. The workers cooperated at their maintenance areas.
The work began by mapping the equipment in the employee's own area. The equipment list-ing was obtained from the Arttur system, which also included daily maintenance and preven-tive maintenance by client. The device list was checked by an employee in each area, and items that had not been used for a long time were removed from the lists. However, new items were also found that were not yet in the system.
The end result of the work was that the routes were updated and the working time was taken away from the time spent on preventive maintenance. This time was able to be used for the improved maintenance of the factory as well as for a faster response to equipment break-downs.