Tähti vai tähdenlento? : Nuoret Stara-projektissa
Berghäll, Markus; Lehtelä, Kimmo; Danielsson, Tanja (2012)
Berghäll, Markus
Lehtelä, Kimmo
Danielsson, Tanja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910404
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Stara-projektiin osallistuneiden kokemuksia työttömyydestä ja kartoittaa, millaisia ajatuksia nuorille syntyi projektin aikana ja kuinka projekti vaikutti heidän mahdollisuuksiinsa päästä työmarkkinoille tai minkälaisia työkaluja he saivat kouluttautumiseen. Samalla kartoitettiin nuorten työttömyyden taustalla olevia tekijöitä. Tavoitteena oli selvittää Stara-projektin mahdolliset kehittämiskohteet nuorten mielipiteiden avulla.
Teoreettinen viitekehys rakentui kolmen pääteeman alle: koulutuksellinen syrjäytyminen, oppimisvaikeudet sekä elämänhallinta. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmähaastatteluja. Haastatteluihin osallistui 12 nuorta.
Haastattelun tuloksista ilmeni, että Stara-projekti auttoi nuoria saamaan päivärytmin ja heidän sosiaaliset suhteensa olivat parantuneet. Erityisen tyytyväisiä nuoret olivat saamaansa tukeen työ- tai koulutuspaikan hakemisessa sekä kokivat ryhmän muodostumisen voimaannuttavana kokemuksena.
Haastattelujen antamista tuloksista tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat Lohjan Ja Nummelan ryhmien tasa-arvoistaminen, nuorten vaikuttamismahdollisuudet pajojen toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen sekä työharjoittelujaksojen kehittäminen.
Tulevaisuuden Stara-projekteissa olisi hyvä kiinnittää huomiota siihen, että kaikki Stara-projektiin osallistuvat nuoret, riippumatta siitä ovatko he Lohjalta vai Nummelasta, saisivat osallistua päätöksentekoon ja että päätöksissä pysyttäisiin nuorten odotusten mukaisesti. Lisäksi nuoret toivoivat työharjoittelujen suunnittelemista työnantajien kanssa siten, että ne paremmin tukisivat nuorten mahdollista työllistymistä Stara-projektin jälkeen.
Teoreettinen viitekehys rakentui kolmen pääteeman alle: koulutuksellinen syrjäytyminen, oppimisvaikeudet sekä elämänhallinta. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmähaastatteluja. Haastatteluihin osallistui 12 nuorta.
Haastattelun tuloksista ilmeni, että Stara-projekti auttoi nuoria saamaan päivärytmin ja heidän sosiaaliset suhteensa olivat parantuneet. Erityisen tyytyväisiä nuoret olivat saamaansa tukeen työ- tai koulutuspaikan hakemisessa sekä kokivat ryhmän muodostumisen voimaannuttavana kokemuksena.
Haastattelujen antamista tuloksista tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat Lohjan Ja Nummelan ryhmien tasa-arvoistaminen, nuorten vaikuttamismahdollisuudet pajojen toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen sekä työharjoittelujaksojen kehittäminen.
Tulevaisuuden Stara-projekteissa olisi hyvä kiinnittää huomiota siihen, että kaikki Stara-projektiin osallistuvat nuoret, riippumatta siitä ovatko he Lohjalta vai Nummelasta, saisivat osallistua päätöksentekoon ja että päätöksissä pysyttäisiin nuorten odotusten mukaisesti. Lisäksi nuoret toivoivat työharjoittelujen suunnittelemista työnantajien kanssa siten, että ne paremmin tukisivat nuorten mahdollista työllistymistä Stara-projektin jälkeen.