Joogamatkailun kehittäminen ja markkinointi : case Marjoga.com
Kokko, Irja (2012)
Kokko, Irja
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061612789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061612789
Tiivistelmä
Toimeksiantajana tälle työlle on joogaohjaaja Marjo Rautaoja ja hänen joogayrityksensä.
Työn tavoitteena on joogamatkojen tuotteistaminen ja markkinointi. Tällä opinnäytetyöllä haetaan vinkkejä toiminnan kehittämiseen ja markkinointiin Marjoga yritykselle. Tässä työssä keskitytään kahteen eri joogaan eli hatha- ja ayurveda-joogaan.
Työn teoriaosassa käsittelen matkailua, joogaa, hyvinvointimatkailua ja markkinointia.
Matkailusta ja joogasta tarkastellaan jonkin verran historiaa, tätä päivää ja tulevaisuutta.
Myös markkinoinnin suunnittelu ja markkinoinnin kilpailukeinot kuuluvat teoriaosioon.
Joogan harrastajamäärä kasvaa koko ajan. Suomessa on hyvät mahdollisuudet harrastaa joogaa, mutta meillä ei tällä hetkellä markkinoida joogaa riittävästi.
Opinnäytetyöhön sisältyy kysely Suomen eri joogayhdistyksille joogasta ja sen harrastajamääristä. Näin saatiin tilastollista tietoa mukaan tähän työhön. Joogayhdistyksiä löytyi Suomesta 22 kappaletta, joista vastauksia sain kuudelta yhdistykseltä.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajayritys sai markkinointisuunnitelman sekä tuotteistettuja jooga-palveluja.
Työn tavoitteena on joogamatkojen tuotteistaminen ja markkinointi. Tällä opinnäytetyöllä haetaan vinkkejä toiminnan kehittämiseen ja markkinointiin Marjoga yritykselle. Tässä työssä keskitytään kahteen eri joogaan eli hatha- ja ayurveda-joogaan.
Työn teoriaosassa käsittelen matkailua, joogaa, hyvinvointimatkailua ja markkinointia.
Matkailusta ja joogasta tarkastellaan jonkin verran historiaa, tätä päivää ja tulevaisuutta.
Myös markkinoinnin suunnittelu ja markkinoinnin kilpailukeinot kuuluvat teoriaosioon.
Joogan harrastajamäärä kasvaa koko ajan. Suomessa on hyvät mahdollisuudet harrastaa joogaa, mutta meillä ei tällä hetkellä markkinoida joogaa riittävästi.
Opinnäytetyöhön sisältyy kysely Suomen eri joogayhdistyksille joogasta ja sen harrastajamääristä. Näin saatiin tilastollista tietoa mukaan tähän työhön. Joogayhdistyksiä löytyi Suomesta 22 kappaletta, joista vastauksia sain kuudelta yhdistykseltä.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajayritys sai markkinointisuunnitelman sekä tuotteistettuja jooga-palveluja.