Laurean työyhteisöviestinnän kartoitus
Lindgren, Elina; Kämppi, Johanna (2012)
Lindgren, Elina
Kämppi, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061512784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061512784
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus, jolla kartoitetaan Laurea-ammattikorkeakoulu Oy:n työyhteisöviestinnän nykytilaa. Kyseisestä organisaatiosta puhuttaessa jatkossa käytetään lyhennettä Laurea. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Laurean henkilöstön näkemys organisaation sisäisen viestinnän toimivuudesta, viestintäkanavien käyttökelpoisuudesta ja mahdollisista kehittämistarpeista. Tutkimusongelma olikin seuraava; Mikä on Laurean henkilöstön näkemys sisäisen viestinnän nykytilasta ja viestintäkanavista? Tutkimuksen pääongelmaa pohjustetaan teoreettisella viitekehyksellä, jossa tutustutaan organisaation sisäisen viestinnän osa-alueisiin ja tehtäviin sekä sisäisen viestinnän eri kanavien vahvuuksiin ja heikkouksiin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä koko Laurean henkilöstölle. Kyselyssä selvitettiin muun muassa, mitkä ovat käytetyimmät sisäisen viestinnän kanavat henkilöstön keskuudessa, mitkä kanavat soveltuvat parhaiten organisaation sekä työyhteisön asioiden tiedottamisessa ja jakamisessa sekä kuinka toimivana henkilöstö kokee organisaation sisäisen viestinnän kokonaisuudessaan. Kyselyyn vastasi 138 henkilöä, joista yli puolet oli Laurean Leppävaaran ja Tikkurilan yksiköstä. Tutkimuksen tulokset analysoitiin kuvioiden ja taulukoiden avulla, viitaten mahdollisuuksien mukaan teoreettiseen viitekehykseen. Tuloksista nousseet kehitysehdotukset tiivistettiin omaksi luvuksi.
Tulosten mukaan Laurean henkilöstön käytetyin viestintäkanava on ylivoimaisesti sähköposti, 98,6 %. Niin sähköposti, intranet kuin kasvokkainviestintä koetaan tärkeimmiksi kanaviksi organisaatiosta ja työyhteisöstä liittyvän tiedon vastaanottamisessa ja jakamisessa. Kasvokkainviestintä katsotaan erityisen hyväksi keinoksi keskusteltaessa tärkeistä asioista. Intranet nousi esille yhtenä viestintäkanavana, johon henkilöstö toivoo eniten kehittämistä. Ensisijaisesti parannusta toivotaan intranetin sisällön järjestelmällisyyteen, selkeyteen ja ohjeistusta sen käyttämiseen.
Kehittämiskohteena henkilöstö kokee kokonaisuudessaan myös organisaation sisäisen viestinnän. Viestintään toivottiin suunnitelmallisuutta, parempaa kohdentamista ja yleistä ohjeistusta, missä tilanteissa käytetään mitäkin viestintäkanavaa. Tutkimuksen tuloksista tuli positiivisesti ilmi, että Laurean henkilöstö jakaa aktiivisesti työyhteisöön liittyvää tietoa toisillensa ja on myös valmis etsimään sitä tarvittaessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä koko Laurean henkilöstölle. Kyselyssä selvitettiin muun muassa, mitkä ovat käytetyimmät sisäisen viestinnän kanavat henkilöstön keskuudessa, mitkä kanavat soveltuvat parhaiten organisaation sekä työyhteisön asioiden tiedottamisessa ja jakamisessa sekä kuinka toimivana henkilöstö kokee organisaation sisäisen viestinnän kokonaisuudessaan. Kyselyyn vastasi 138 henkilöä, joista yli puolet oli Laurean Leppävaaran ja Tikkurilan yksiköstä. Tutkimuksen tulokset analysoitiin kuvioiden ja taulukoiden avulla, viitaten mahdollisuuksien mukaan teoreettiseen viitekehykseen. Tuloksista nousseet kehitysehdotukset tiivistettiin omaksi luvuksi.
Tulosten mukaan Laurean henkilöstön käytetyin viestintäkanava on ylivoimaisesti sähköposti, 98,6 %. Niin sähköposti, intranet kuin kasvokkainviestintä koetaan tärkeimmiksi kanaviksi organisaatiosta ja työyhteisöstä liittyvän tiedon vastaanottamisessa ja jakamisessa. Kasvokkainviestintä katsotaan erityisen hyväksi keinoksi keskusteltaessa tärkeistä asioista. Intranet nousi esille yhtenä viestintäkanavana, johon henkilöstö toivoo eniten kehittämistä. Ensisijaisesti parannusta toivotaan intranetin sisällön järjestelmällisyyteen, selkeyteen ja ohjeistusta sen käyttämiseen.
Kehittämiskohteena henkilöstö kokee kokonaisuudessaan myös organisaation sisäisen viestinnän. Viestintään toivottiin suunnitelmallisuutta, parempaa kohdentamista ja yleistä ohjeistusta, missä tilanteissa käytetään mitäkin viestintäkanavaa. Tutkimuksen tuloksista tuli positiivisesti ilmi, että Laurean henkilöstö jakaa aktiivisesti työyhteisöön liittyvää tietoa toisillensa ja on myös valmis etsimään sitä tarvittaessa.