Persoona peliin : Kulttuurisen nuorisotyön vahvistaminen Turun kaupungin nuorisoasiainkeskuksessa
Järvinen, Taina (2012)
Järvinen, Taina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012062112937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012062112937
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa kulttuurisen nuorisotyön menetelmien käyttöä nuorisotalotyössä. Työn tilaajana toimi Turun kaupungin nuorisoasiainkeskus. Opinnäytetyön osana järjestettiin Persoona peliin -työpaja, jonka tavoitteena oli tarjota kokemuksia nuoriso-ohjaajille kulttuurisen nuorisontyön menetelmien käyttötavoista.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin kulttuurista nuorisotyötä, taidekasvatusta ja kokemuksellista taideoppimista. Kulttuurisen nuorisotyön teoriaosuudessa esiteltiin kulttuurisen nuorisotyön lähtökohtia, sisältöä, tehtäviä, tavoitteita, toimintaympäristöjä ja -muotoja. Teoriaosuudessa selvitettiin myös taidekasvatuksen tehtäviä kulttuurisessa nuorisotyössä. Kokemuksellinen taideoppinen oli tässä työssä keskeistä, ja teoriaosuudessa läpikäydään sen keskeisimmät periaatteet, ja näitä periaatteita käytettiin lähtökohtana työn osana toteutetussa Persoona peliin -työpajassa.
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten nuoriso-ohjaajia voidaan tukea kulttuurisen nuorisotyön menetelmien käytössä. Tutkimusaineisto kerättiin työpajaan osallistuneille tehdyllä kahdella kyselytutkimuksella. Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että nuoriso-ohjaajat ovat tulevaisuudessa halukkaita käyttämään enemmän kulttuurisen nuorisotyön menetelmiä. Nuoriso-ohjaajat tarvitsevat lisää koulutusta ja tietoa kulttuurisen nuorisotyön menetelmistä. Yhteistyö organisaation sisällä ja konkreettisten käytäntöjen luominen edistää kulttuurisen nuorisotyön juurtumista osaksi nuorisotalotyötä.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin kulttuurista nuorisotyötä, taidekasvatusta ja kokemuksellista taideoppimista. Kulttuurisen nuorisotyön teoriaosuudessa esiteltiin kulttuurisen nuorisotyön lähtökohtia, sisältöä, tehtäviä, tavoitteita, toimintaympäristöjä ja -muotoja. Teoriaosuudessa selvitettiin myös taidekasvatuksen tehtäviä kulttuurisessa nuorisotyössä. Kokemuksellinen taideoppinen oli tässä työssä keskeistä, ja teoriaosuudessa läpikäydään sen keskeisimmät periaatteet, ja näitä periaatteita käytettiin lähtökohtana työn osana toteutetussa Persoona peliin -työpajassa.
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten nuoriso-ohjaajia voidaan tukea kulttuurisen nuorisotyön menetelmien käytössä. Tutkimusaineisto kerättiin työpajaan osallistuneille tehdyllä kahdella kyselytutkimuksella. Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että nuoriso-ohjaajat ovat tulevaisuudessa halukkaita käyttämään enemmän kulttuurisen nuorisotyön menetelmiä. Nuoriso-ohjaajat tarvitsevat lisää koulutusta ja tietoa kulttuurisen nuorisotyön menetelmistä. Yhteistyö organisaation sisällä ja konkreettisten käytäntöjen luominen edistää kulttuurisen nuorisotyön juurtumista osaksi nuorisotalotyötä.