Kilpailukykyyn vaikuttavat tekijät sosiaalisessa mediassa : case: Pohjantähti Keskinäinen Vakuutusyhtiö
Mustjoki, Piia; Hakkarainen, Marika (2012)
Mustjoki, Piia
Hakkarainen, Marika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810290
Tiivistelmä
Pohjantähti Keskinäisen Vakuutusyhtiön, joka on tämän opinnäytetyön toimeksiantaja, on tarkoitus ottaa sosiaalinen media osaksi liiketoimintaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä asioita Pohjantähti Keskinäisen Vakuutusyhtiön tulee ottaa huomioon suunnitellessaan sosiaaliseen mediaan mukaan lähtemistä. Opinnäytetyön avulla oltiin osana kehittämässä Pohjantähden toimintaa kilpailukykyisemmäksi ja sitä kautta nykyaikaisemmaksi, mutta myös asiakkaiden tarpeita paremmin vastaavaksi.
Opinnäytetyössä tutkittiin kilpailijoiden toimintaa sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä selvitettiin myös keinoja asiakkaiden ja kohderyhmien tavoittamiseen sekä perehdyttiin yrityksen kilpailuetuun vaikuttaviin tekijöihin, ja sitä kautta kartoitettiin Pohjantähden kilpailuetua sosiaalisessa mediassa muihin vastaaviin yhtiöihin nähden.
Kilpailijoiden tutkiminen toteutettiin seuraamalla eri sosiaalisen median palveluita. Jokaisesta mediasta selvitettiin, onko Pohjantähti Keskinäisen Vakuutusyhtiön kanssa samalla alalla toimivia muita vakuutusyhtiöitä kyseisessä palvelussa ja jos on, niin miten.
Opinnäytetyön lopputuotoksena saatiin toimeksiantajalle arvokasta tietoa kilpailijoiden toiminnasta sosiaalisessa mediassa. Työn avulla Pohjantähti Keskinäinen Vakuutusyhtiö sai tietoa kilpailukykyyn vaikuttavista tekijöistä, jotka sen tulee ottaa huomioon sosiaalisen median suunnitelmaa laatiessaan.
Opinnäytetyössä tutkittiin kilpailijoiden toimintaa sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä selvitettiin myös keinoja asiakkaiden ja kohderyhmien tavoittamiseen sekä perehdyttiin yrityksen kilpailuetuun vaikuttaviin tekijöihin, ja sitä kautta kartoitettiin Pohjantähden kilpailuetua sosiaalisessa mediassa muihin vastaaviin yhtiöihin nähden.
Kilpailijoiden tutkiminen toteutettiin seuraamalla eri sosiaalisen median palveluita. Jokaisesta mediasta selvitettiin, onko Pohjantähti Keskinäisen Vakuutusyhtiön kanssa samalla alalla toimivia muita vakuutusyhtiöitä kyseisessä palvelussa ja jos on, niin miten.
Opinnäytetyön lopputuotoksena saatiin toimeksiantajalle arvokasta tietoa kilpailijoiden toiminnasta sosiaalisessa mediassa. Työn avulla Pohjantähti Keskinäinen Vakuutusyhtiö sai tietoa kilpailukykyyn vaikuttavista tekijöistä, jotka sen tulee ottaa huomioon sosiaalisen median suunnitelmaa laatiessaan.