Pk-yrityksen kansainvälistymisen käynnistäminen: Dentobon-tuoteperheen markkinaedellytykset ja tuttien lanseeraus Iso-Britanniassa
Lehtinen, Janika (2009)
Lehtinen, Janika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911165463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911165463
Tiivistelmä
Pk-yrityksen kansainvälistymisen käynnistäminen:
Dentobon-tuoteperheen markkinaedellytykset ja tuttien lanseeraus Iso-Britanniassa
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli perehtyä pk-yrityksen kansainvälistymiseen vaiheittaisena prosessina. Työssä suoritettiin markkina-analyysi, jossa selvitettiin markkinakohtaiset edellytykset Iso-Britanniassa. Tulosten ja teorian pohjalta laadittiin kohdeorganisaatiolle kansainvälistymissuunnitelma. Työelämälähtöinen opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämishankkeena, jonka kohdeorganisaationa oli Mekalasi Oy.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Teoreettinen tietoperusta laadittiin pk-yrityksen kansainvälistymisestä sekä kansainvälisestä markkinatiedon hankinnasta. Tiedonkeruumenetelmiä oli kirjoituspöytätutkimus, kyselyt sekä asiantuntijahaastattelut. Markkinoiden selvitys tapahtui yhteistyössä Finpron maa-asiantuntijoiden, yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen YAMK-koulutusohjelman opiskelijoiden sekä Cambridgen yliopiston professori Alan Barrelin kanssa. Tietoa kerättiin pääasiassa internetin välityksellä.
Hankkeen tuotoksena saatiin markkinaselvitys Iso-Britannian tuttimarkkinoista toimeksiannon mukaisesti sekä tulosten pohjalta karkea kansainvälistymissuunnitelma. Kansainvälistymisprosessin käynnistämiseen suunnitellut toimenpiteet perustuvat markkinaselvityksen tuloksiin. Suunnitelman toimenpiteet ovat välttämättömiä käytännön markkinatoimenpiteitä, joilla on merkittävä vaikutus kansainvälistymisen onnistumiseen.
Arviointina todettiin, että hanke oli luotettava. Toimeksiantajan arvioinnin mukaan hanke oli hyödyllinen ja tiedot käyttökelpoisia yrityksen kansainvälistymisen käynnistämisvaiheessa. Kehittämisehdotuksena esitettiin, että tiedon hakijan pitäisi tutustua huolellisesti heti työn alussa kohdeyritykseen sekä sen tuotteisiin. Tiedonhaku pitäisi suunnitella huolellisemmin, mistä ja mitä kautta tietoa etsitään sekä mihin viranomaisiin otetaan yhteyttä. Tärkeää olisi etsiä kohdemarkkinoilta saman tai samanlaisen alan yrityksiä, jotka voisivat kertoa kohdemaan markkinoiden vaatimuksista. Mahdollisista yhteistyökumppaneista kohdemaassa pitäisi etsiä yhteistietoja sekä selvittää, kuinka monta kappaletta heitä kohdemaassa olisi.
Tärkeimpinä jatkotutkimuksina ehdotettiin kohdemaahan suuntautuvaa kenttätutkimusta. Samalla voisi tutustua mahdollisiin yhteistyökumppaneihin sekä paikallisiin alan messuihin. Työn aikana saatuja kontakteja voisi myös käyttää hyödyksi. Toisena jatkotutkimusaiheena voisi olla syvällisemmän kansainvälistymissuunnitelman laatiminen. Lisäksi ehdotettiin tutkimusta kansainvälistymisen onnistumisesta sen jälkeen, kun yritys on lanseerannut tuotteensa Iso-Britanniaan.
Dentobon-tuoteperheen markkinaedellytykset ja tuttien lanseeraus Iso-Britanniassa
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli perehtyä pk-yrityksen kansainvälistymiseen vaiheittaisena prosessina. Työssä suoritettiin markkina-analyysi, jossa selvitettiin markkinakohtaiset edellytykset Iso-Britanniassa. Tulosten ja teorian pohjalta laadittiin kohdeorganisaatiolle kansainvälistymissuunnitelma. Työelämälähtöinen opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämishankkeena, jonka kohdeorganisaationa oli Mekalasi Oy.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Teoreettinen tietoperusta laadittiin pk-yrityksen kansainvälistymisestä sekä kansainvälisestä markkinatiedon hankinnasta. Tiedonkeruumenetelmiä oli kirjoituspöytätutkimus, kyselyt sekä asiantuntijahaastattelut. Markkinoiden selvitys tapahtui yhteistyössä Finpron maa-asiantuntijoiden, yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen YAMK-koulutusohjelman opiskelijoiden sekä Cambridgen yliopiston professori Alan Barrelin kanssa. Tietoa kerättiin pääasiassa internetin välityksellä.
Hankkeen tuotoksena saatiin markkinaselvitys Iso-Britannian tuttimarkkinoista toimeksiannon mukaisesti sekä tulosten pohjalta karkea kansainvälistymissuunnitelma. Kansainvälistymisprosessin käynnistämiseen suunnitellut toimenpiteet perustuvat markkinaselvityksen tuloksiin. Suunnitelman toimenpiteet ovat välttämättömiä käytännön markkinatoimenpiteitä, joilla on merkittävä vaikutus kansainvälistymisen onnistumiseen.
Arviointina todettiin, että hanke oli luotettava. Toimeksiantajan arvioinnin mukaan hanke oli hyödyllinen ja tiedot käyttökelpoisia yrityksen kansainvälistymisen käynnistämisvaiheessa. Kehittämisehdotuksena esitettiin, että tiedon hakijan pitäisi tutustua huolellisesti heti työn alussa kohdeyritykseen sekä sen tuotteisiin. Tiedonhaku pitäisi suunnitella huolellisemmin, mistä ja mitä kautta tietoa etsitään sekä mihin viranomaisiin otetaan yhteyttä. Tärkeää olisi etsiä kohdemarkkinoilta saman tai samanlaisen alan yrityksiä, jotka voisivat kertoa kohdemaan markkinoiden vaatimuksista. Mahdollisista yhteistyökumppaneista kohdemaassa pitäisi etsiä yhteistietoja sekä selvittää, kuinka monta kappaletta heitä kohdemaassa olisi.
Tärkeimpinä jatkotutkimuksina ehdotettiin kohdemaahan suuntautuvaa kenttätutkimusta. Samalla voisi tutustua mahdollisiin yhteistyökumppaneihin sekä paikallisiin alan messuihin. Työn aikana saatuja kontakteja voisi myös käyttää hyödyksi. Toisena jatkotutkimusaiheena voisi olla syvällisemmän kansainvälistymissuunnitelman laatiminen. Lisäksi ehdotettiin tutkimusta kansainvälistymisen onnistumisesta sen jälkeen, kun yritys on lanseerannut tuotteensa Iso-Britanniaan.