Klassisen musiikin koulutus murroksessa : Toimintatapoja ja pohdintaa klassisen musiikin opetuksesta ja opettamisesta Suomessa.
Raudaskoski, Laura; Huunonen, Teemu (2012)
Raudaskoski, Laura
Huunonen, Teemu
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012080713093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012080713093
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme pohdimme musiikkiopistojärjestelmän murrostilaa klassisen musiikin koulutuksen näkökannalta. Käsittelemme erilaisia nykykäytäntöjä musiikkiopistojen opetuksessa sekä otamme huomioon ammattikorkeakoulun tavan kouluttaa tulevia klassisen musiikin instrumenttipedagogeja. Näkökulma painottuu huilunsoiton opettamiseen, mutta pyrimme ottamaan huomioon muut instrumentit.
Lähestymistapana on peilata käytännön työtämme musiikkiopistoissa nykyiseen ammattikorkeakouluopetukseen ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin kohdata musiikkiopiston nykypäivä. Yksi lähtökohdistamme on klassisen musiikin opetuksen laajentaminen musiikkityylien rajojen yli, silti säilyttäen klassiselle musiikille tyypilliset ominaispiirteet.
Opinnäytetyömme perusteella voimme todeta, että musiikkiopistojärjestelmää ollaan muutettu jo jonkun aikaa ja käytännöt ovat muuttuneet aiemmasta osin huomattavasti. Opettajia musiikkiopistoihin kouluttava ammattikorkeakoulujärjestelmä ei ole kaikilta osin reagoinut yhtä nopeasti muutoksiin kuin musiikkiopistot itse.
Avainsanat: musiikkioppilaitokset, musiikkipedagogit, musiikkipedagogiikka
Lähestymistapana on peilata käytännön työtämme musiikkiopistoissa nykyiseen ammattikorkeakouluopetukseen ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin kohdata musiikkiopiston nykypäivä. Yksi lähtökohdistamme on klassisen musiikin opetuksen laajentaminen musiikkityylien rajojen yli, silti säilyttäen klassiselle musiikille tyypilliset ominaispiirteet.
Opinnäytetyömme perusteella voimme todeta, että musiikkiopistojärjestelmää ollaan muutettu jo jonkun aikaa ja käytännöt ovat muuttuneet aiemmasta osin huomattavasti. Opettajia musiikkiopistoihin kouluttava ammattikorkeakoulujärjestelmä ei ole kaikilta osin reagoinut yhtä nopeasti muutoksiin kuin musiikkiopistot itse.
Avainsanat: musiikkioppilaitokset, musiikkipedagogit, musiikkipedagogiikka