Mediakanavien valinta : Case Käyttöauto Oy:n markkinointi
Ulanen, Ilya (2012)
Ulanen, Ilya
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082313221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082313221
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä mediatutkimus asiakaskyselynä toimeksiantajalle. Toimeksiantajana toimii Käyttöauto Oy:n Tampereen toimipiste. Tutkimuksen kautta selvitettiin Käyttöauton Volvo-asiakkaiden mediankäyttöä markkinointia varten. Tutkimus alueena oli Pirkanmaa. Asiakaskysely toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Tutkimuksessa käytettiin sekä avoimia kysymyksiä että strukturoituja kysymyksiä, jotka arvioitiin tilastollisin menetelmin. Kysely toteutettiin Internetissä e-lomakkeena sähköpostin kautta. Tutkimuksen tarkoitus oli kerätä tietoa yrityksen mainonnan ja markkinoinnin näkyvyydestä eri mediakanavissa sekä selvittää asiakkaiden mediakanavien käyttöä ja preferenssiä. Mediakanavat määriteltiin neljään ryhmään, kuten lehdet, TV, radio ja Internet.
Työn teoreettinen osa muodostuu markkinointia, erityisesti markkinointiviestintää, käsittelevästä kirjallisuudesta. Opinnäytetyössä tutkittiin ja vertailtiin eri mediakanavien vaikutuksia, heikkouksia ja vahvuuksia. Mediatutkimuksen tuloksista ilmenee, että Käyttöauton asiakkaat huomasivat yrityksen mainonnan hyvin, erityisesti lehdissä ja Internetissä. Tulevaisuuden yrityksen uutis- tai tiedotuskanavana pidetään sähköpostia, yrityksen omat Internet-sivut ja mainos sanoma- ja aikakauslehdissä. Yhä enemmän ihmiset käyttävät Internetiä hakiessa tietoja. Asiakkaat aktiivisesti käyttävät sosiaalisia medioita, erityisesti Facebook, Youtube ja LinkedIn.
Tutkimuksen avulla selvitettiin mitä mediakanavista valittu kohderyhmä käyttää eniten. Varmankin tämän tiedon perustella yritys voi suunnitellessaan uusia mainoskampanjoita räätälöidä niitä tehokkaasti ja taloudellisesti.
Työn teoreettinen osa muodostuu markkinointia, erityisesti markkinointiviestintää, käsittelevästä kirjallisuudesta. Opinnäytetyössä tutkittiin ja vertailtiin eri mediakanavien vaikutuksia, heikkouksia ja vahvuuksia. Mediatutkimuksen tuloksista ilmenee, että Käyttöauton asiakkaat huomasivat yrityksen mainonnan hyvin, erityisesti lehdissä ja Internetissä. Tulevaisuuden yrityksen uutis- tai tiedotuskanavana pidetään sähköpostia, yrityksen omat Internet-sivut ja mainos sanoma- ja aikakauslehdissä. Yhä enemmän ihmiset käyttävät Internetiä hakiessa tietoja. Asiakkaat aktiivisesti käyttävät sosiaalisia medioita, erityisesti Facebook, Youtube ja LinkedIn.
Tutkimuksen avulla selvitettiin mitä mediakanavista valittu kohderyhmä käyttää eniten. Varmankin tämän tiedon perustella yritys voi suunnitellessaan uusia mainoskampanjoita räätälöidä niitä tehokkaasti ja taloudellisesti.
