Finanssialalle johtavan koulutuksen käytännönläheisyys
Asikainen, Iida (2012)
Asikainen, Iida
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012083113320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012083113320
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantajan, Finanssialan Keskusliiton, pyynnöstä. Työn tarkoituksena oli selvittää kuinka hyvin tämän hetkinen finanssialalle johtava koulutus vastaa työelämän käytännön tarpeita. Tässä opinnäytteessä finanssialalla tarkoitetaan pankki- ja vakuutuspalveluita tarjoavia tahoja. Finanssialalle johtavalla koulutuksella tarkoitetaan tässä työssä rahoitus- ja vakuutusalan ammattitutkintoa, finanssitradenomin ja -merkonomin tutkintoja sekä kauppatieteiden kandidaatin ja maisterin tutkintoja. Sel-vitys tehtiin suorittamalla laadullinen haastattelututkimus. Tutkimuksessa haastateltiin viittä (5) finanssialalla henkilöstötehtävissä työskentelevää henkilöä. Tutkimuksen ta-voitteena oli selvittää millaisia työelämätaitoja vastavalmistuneilla finanssialalle suun-tautuneilla työntekijöillä on töihin tullessaan sekä mitä finanssialalle johtavalta koulu-tukselta toivotaan.
Finanssialalle johtavista koulutusohjelmista valmistuneiden työelämätaitoja oli vaikea arvioida, sillä haasteltavilla ei ollut juurikaan kokemuksia finanssialalle johtavan koulu-tuksen suorittaneista työntekijöistä. Tästä syystä finanssialalle työllistyneiden vastaval-mistuneiden työelämätaitoja arvioitiin koulutustaustasta riippumatta. Kaikki haastatelta-vat olivat sitä mieltä, että vuorovaikutustaidot ovat melko puutteellisia koulutustaustasta riippumatta ja tähän kaivattaisiin eniten parannusta. Haastatteluissa ilmeni, että finans-sialalle johtavan koulutuksen sisältö on melko hyvä, mutta koulutuksen toteutustavoissa olisi parannettavaa. Lähes kaikki haastateltavat olivat sitä mieltä että, opetukseen tulisi tuoda lisää työelämälähtöisyyttä sekä käytännönläheisyyttä.
Tutkimustulosten perusteella finanssialalle johtavan koulutuksen tulisi vielä entisestään painottua käytännön oppimiseen. Koulutusohjelmien tarjoama tieto jää nykyisellään irralliseksi alan käytännön työstä. Hyviä keinoja käytännönläheisemmän opetuksen to-teuttamiseksi olisi case-muotoinen opetus sekä tiiviimpi yhteistyö työelämän kanssa. Tiivis yhteistyö yritysten kanssa helpottaisi myös opiskelijoiden siirtymistä työelämään.
Finanssialalle johtavista koulutusohjelmista valmistuneiden työelämätaitoja oli vaikea arvioida, sillä haasteltavilla ei ollut juurikaan kokemuksia finanssialalle johtavan koulu-tuksen suorittaneista työntekijöistä. Tästä syystä finanssialalle työllistyneiden vastaval-mistuneiden työelämätaitoja arvioitiin koulutustaustasta riippumatta. Kaikki haastatelta-vat olivat sitä mieltä, että vuorovaikutustaidot ovat melko puutteellisia koulutustaustasta riippumatta ja tähän kaivattaisiin eniten parannusta. Haastatteluissa ilmeni, että finans-sialalle johtavan koulutuksen sisältö on melko hyvä, mutta koulutuksen toteutustavoissa olisi parannettavaa. Lähes kaikki haastateltavat olivat sitä mieltä että, opetukseen tulisi tuoda lisää työelämälähtöisyyttä sekä käytännönläheisyyttä.
Tutkimustulosten perusteella finanssialalle johtavan koulutuksen tulisi vielä entisestään painottua käytännön oppimiseen. Koulutusohjelmien tarjoama tieto jää nykyisellään irralliseksi alan käytännön työstä. Hyviä keinoja käytännönläheisemmän opetuksen to-teuttamiseksi olisi case-muotoinen opetus sekä tiiviimpi yhteistyö työelämän kanssa. Tiivis yhteistyö yritysten kanssa helpottaisi myös opiskelijoiden siirtymistä työelämään.