Verkkokoulun hyödyntäminen henkilöstön ympäristöosaamisen kehittämisessä
Huuhka, Jenna (2012)
Huuhka, Jenna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090613441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090613441
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan verkkokoulutusta osana yrityksen henkilöstön ympäristöosaamisen kehittämistä. Opinnäytetyön toimeksiantajana on rakennusyhtiö Skanska Oy. Skanskassa on tunnistettu tarpeita ympäristökoulutuksen kehittämiseksi ja yhtenäistämiseksi, koska on havaittu, että henkilöstön ympäristöosaamisessa sekä yrityksen ympäristöviestinnässä on puutteita.
Työn ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää, soveltuuko verkkokoulutus ympäristöasioiden kouluttamiseen. Toisena tavoitteena oli luoda koulutusrakenne verkkokoulussa koulutettaville ympäristöasioille sekä yksityiskohtaisempi suunnitelma kemikaaliturvallisuuden verkkokurssista.
Kolmantena tavoitteena oli luoda sisältö kemikaaliturvallisuuden verkkokurssille.
Tutkimus aloitettiin tekemällä kirjallisuusselvitys rakentamisen ympäristövaikutuksista ja
kemikaaliturvallisuudesta sekä tutustumalla jo olemassa oleviin ympäristökoulutuksiin. Ympäristökoulutusten materiaalien avulla hahmoteltiin, mitä aihealueita ympäristökoulutuksen verkkokouluun tulisi sisällyttää. Eri aihealueille suunniteltiin alustavat rakenteet ja lisäksi suunniteltiin, mitkä aihealueet tulevat pakollisiksi kullekin työntekijäryhmälle. Kemikaaliturvallisuus verkkokurssille luotiin kirjallisuustutkimuksen pohjalta yksityiskohtaisempi
rakenne, jonka jälkeen verkkokurssille tehtiin käsikirjoitus. Käsikirjoituksen pohjalta tehtiin lähiopetustunti, jolla pilotoitiin tulevaa verkkokurssia. Käsikirjoituksen ja lähiopetustunnin opetusmateriaalin pohjalta luotiin kemikaaliturvallisuuden verkkokurssin aineisto.
Työn tuloksena syntyi 12 aihealueesta koostuva ympäristökoulutuksen verkkokoulun koulutusohjelma sekä kemikaaliturvallisuuden verkkokurssi. Verkkokurssin kesto on 25 minuuttia ja se julkaistiin Skanskan intranetissä heinäkuussa 2012.
Työn ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää, soveltuuko verkkokoulutus ympäristöasioiden kouluttamiseen. Toisena tavoitteena oli luoda koulutusrakenne verkkokoulussa koulutettaville ympäristöasioille sekä yksityiskohtaisempi suunnitelma kemikaaliturvallisuuden verkkokurssista.
Kolmantena tavoitteena oli luoda sisältö kemikaaliturvallisuuden verkkokurssille.
Tutkimus aloitettiin tekemällä kirjallisuusselvitys rakentamisen ympäristövaikutuksista ja
kemikaaliturvallisuudesta sekä tutustumalla jo olemassa oleviin ympäristökoulutuksiin. Ympäristökoulutusten materiaalien avulla hahmoteltiin, mitä aihealueita ympäristökoulutuksen verkkokouluun tulisi sisällyttää. Eri aihealueille suunniteltiin alustavat rakenteet ja lisäksi suunniteltiin, mitkä aihealueet tulevat pakollisiksi kullekin työntekijäryhmälle. Kemikaaliturvallisuus verkkokurssille luotiin kirjallisuustutkimuksen pohjalta yksityiskohtaisempi
rakenne, jonka jälkeen verkkokurssille tehtiin käsikirjoitus. Käsikirjoituksen pohjalta tehtiin lähiopetustunti, jolla pilotoitiin tulevaa verkkokurssia. Käsikirjoituksen ja lähiopetustunnin opetusmateriaalin pohjalta luotiin kemikaaliturvallisuuden verkkokurssin aineisto.
Työn tuloksena syntyi 12 aihealueesta koostuva ympäristökoulutuksen verkkokoulun koulutusohjelma sekä kemikaaliturvallisuuden verkkokurssi. Verkkokurssin kesto on 25 minuuttia ja se julkaistiin Skanskan intranetissä heinäkuussa 2012.