Markkinoinnin kilpailukeinot osana Suomen Monetan liiketoimintaa
Sievänen, Jenny (2012)
Sievänen, Jenny
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052510013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052510013
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ratkaisu siihen, tulisiko toimeksiantajan keskittyä enemmän sähköiseen vai painettuun markkinointiin. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Suomen Moneta (Oy Nordic Moneta Ab:n virallinen aputoiminimi). Suomen Moneta myy ja markkinoi keräilyrahoja sekä mitaleita suoramarkkinoinnin avulla. Toimeksiantajan tyypillinen asiakas on ostoksiaan harkitseva 60-64–vuotias mies.
Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta sekä kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinoinnin kilpailukeinoja: erityisesti saatavuutta ja markkinointiviestintää. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon Suomen Monetan vuoden sisään reaktivoituneet asiakkaat vastasivat. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää ratkaisu siihen, millaista markkinointia Suomen Monetan tulisi asiakkailleen kohdistaa. Kyselyssä selvitettiin esimerkiksi asiakkaiden mielenkiinnon kohteita, tärkeimpiä ostokriteerejä sekä mieluisimpia tilauskanavia.
Tulosten perusteella Internet ja sähköposti olivat mieluisimmat asiointi- ja tilauskanavat. Internetiä pidettiin helppona ja nopeana asiointikanavana. Tärkeimpiä ostokriteerejä olivat tuotteen hinta, aihepiiri sekä lähetys ilman toimitusmaksua. Tuotteista asiakkaita kiinnostivat eniten suomalaiset tuotteet, kulta ja hopea. Avoimessa kysymyksessä asiakkaat toivoivat edullisempia tuotteita sekä markkinointipostitusten vähentämistä. Syyksi mainittiin kiire sekä luonnon säästäminen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että Suomen Monetan tulisi keskittyä enemmän sähköiseen markkinointiin ja käyttää Internetiä monipuolisesti hyödykseen. Bannerit ja sosiaalisen median suosio antavat toimeksiantajalle uudenlaisia kanavia markkinoinnille, ja niillä tavoitetaan monipuolisesti eri-ikäisiä asiakkaita. Suomen Monetan tulisi keskittyä markkinoimaan myös edullisempia tuotteita sekä koruja, joilla voisi saada uusia asiakkaita. Asiakaspalvelu on muuttanut nykyaikana muotoaan. Henkilökohtainen palvelu ei ole yhtä tärkeää kuin ennen, ja asiakaspalvelua voidaan antaa eri keinoin myös Internetin kautta. Suomen Moneta voisi parantaa kotisivuillaan sähköpostin näkyvyyttä sekä palvella asiakkaitaan myös online-asiakaspalvelijan avulla. Näillä keinoilla yrityksen asiakaspalvelu parantuisi ja asiakkaat löytäisivät nopeammin ratkaisun mahdollisissa ongelmatilanteissa.
Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta sekä kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinoinnin kilpailukeinoja: erityisesti saatavuutta ja markkinointiviestintää. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon Suomen Monetan vuoden sisään reaktivoituneet asiakkaat vastasivat. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää ratkaisu siihen, millaista markkinointia Suomen Monetan tulisi asiakkailleen kohdistaa. Kyselyssä selvitettiin esimerkiksi asiakkaiden mielenkiinnon kohteita, tärkeimpiä ostokriteerejä sekä mieluisimpia tilauskanavia.
Tulosten perusteella Internet ja sähköposti olivat mieluisimmat asiointi- ja tilauskanavat. Internetiä pidettiin helppona ja nopeana asiointikanavana. Tärkeimpiä ostokriteerejä olivat tuotteen hinta, aihepiiri sekä lähetys ilman toimitusmaksua. Tuotteista asiakkaita kiinnostivat eniten suomalaiset tuotteet, kulta ja hopea. Avoimessa kysymyksessä asiakkaat toivoivat edullisempia tuotteita sekä markkinointipostitusten vähentämistä. Syyksi mainittiin kiire sekä luonnon säästäminen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että Suomen Monetan tulisi keskittyä enemmän sähköiseen markkinointiin ja käyttää Internetiä monipuolisesti hyödykseen. Bannerit ja sosiaalisen median suosio antavat toimeksiantajalle uudenlaisia kanavia markkinoinnille, ja niillä tavoitetaan monipuolisesti eri-ikäisiä asiakkaita. Suomen Monetan tulisi keskittyä markkinoimaan myös edullisempia tuotteita sekä koruja, joilla voisi saada uusia asiakkaita. Asiakaspalvelu on muuttanut nykyaikana muotoaan. Henkilökohtainen palvelu ei ole yhtä tärkeää kuin ennen, ja asiakaspalvelua voidaan antaa eri keinoin myös Internetin kautta. Suomen Moneta voisi parantaa kotisivuillaan sähköpostin näkyvyyttä sekä palvella asiakkaitaan myös online-asiakaspalvelijan avulla. Näillä keinoilla yrityksen asiakaspalvelu parantuisi ja asiakkaat löytäisivät nopeammin ratkaisun mahdollisissa ongelmatilanteissa.