Sisäisen markkinoinnin vaikutus vakuutuspalveluihin asiakasneuvojien näkökulmasta Case X
Tuori, Mika (2012)
Tuori, Mika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810213
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkielma, jonka tarkoituksena on selvittää, millainen on yritys X:n sisäisen markkinoinnin nykytila sekä miten se vaikuttaa pääkaupunkiseudun asiakaspalvelukeskuksen asiakasneuvojien näkökulmasta tarjottuihin vakuutuspalveluihin. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa uutta tietoa sisäisen markkinoinnin kehittämiseen yritys X:ssä. Jotta yritys X:n sisäisen markkinoinnin vaikutuksia voi tutkia ja mahdollisia kehittämistarpeita nostaa esille, on ensin selvitettävä, millainen sisäisen markkinoinnin nykytila on. Toivon, että tutkimuksesta saatua tietoa voisi jatkossa käyttää apuna sisäisen markkinoinnin kehittämisessä.
Opinnäytetyöni aineisto on kerätty puolistrukturoidulla haastattelulla 20.–29.3.2012. Puolistrukturoitu haastattelu on toteutettu pääkaupunkiseudun asiakaspalvelukeskuksen kaikille yhdeksälle asiakasneuvojalle, jotka toimivat joko verkko- tai puhelinpalvelussa. Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsittelen ensiksi markkinointia yleisellä tasolla, minkä jälkeen määrittelen palvelu- ja vakuutuskäsitteet. Viimeiseksi määrittelen, mitä sisäisellä markkinoinnilla tarkoitetaan, minkälaisissa tilanteissa sisäistä markkinointia yleensä tarvitaan ja mistä toiminnoista sisäinen markkinointi koostuu.
Saamieni tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että hyvin hoidetulla sisäisellä markkinoinnilla on positiivista vaikutusta vakuutuspalveluihin vakuutusyhtiö X:n pääkaupunkiseudun asiakaspalvelukeskuksen asiakasneuvojien näkökulmasta. Kaikki sisäisen markkinoinnin toiminnot, jotka asiakasneuvojat kokivat jo toimiviksi, vaikuttivat positiivisesti heidän työhönsä asiakasneuvojina. Nämä toiminnot liittyivät koulutukseen, johdon antamaan tukeen sekä palvelujen ongelmatilanteiden hoitamiseen. Ne sisäisen markkinoinnin toiminnot, joissa koettiin puutteita, koettiin myös työtä rasittaviksi tekijöiksi. Sisäisen markkinoinnin toiminnot, joissa koettiin olevan puutteita, liittyivät sisäiseen ja ulkoiseen viestintään, järjestelmiin ja tekniikoihin, kannuste- ja palkkausjärjestelmiin sekä osastojen väliseen yhteistyöhön.
Asiakasneuvojien vastausten perusteella suurimmat kehittämistarpeet liittyivät niihin sisäisen markkinoinnin toimintoihin, joissa ilmeni puutteita. Kehitysideoita syntyi muun muassa selkeämpiin ohjeisiin viestintäkanavien käytössä, asiakastyöntekijöiden mukaan ottamiseen kampanjoiden ja mainoksien suunnittelussa, järjestelmien ja tekniikoiden luotettavuuden ja käytettävyyden parantamiseen, kannustejärjestelmän perustuminen myytyjen eurojen lisäksi myös hyviin asiakaspalautteisiin sekä osastojen välisen yhteistyön kehittämiseen. Kehittämisideoita syntyi kuitenkin myös niihin sisäisen markkinoinnin toimintoihin, jotka koettiin nykyhetkellä jo toimiviksi. Sisäisen markkinoinnin toimintoja voidaan parantaa entisestään muun muassa oikeiden asiakaskontaktien kautta tapahtuvalla koulutuksella, kouluttajien kouluttamisella, johdon lähestyttävyyden parantamisella, suoremmalla palautteella sekä palautteiden määrien lisäämisellä sekä lisäksi selkeämmillä ohjeilla erikoisalennuksiin liittyen.
Opinnäytetyöni aineisto on kerätty puolistrukturoidulla haastattelulla 20.–29.3.2012. Puolistrukturoitu haastattelu on toteutettu pääkaupunkiseudun asiakaspalvelukeskuksen kaikille yhdeksälle asiakasneuvojalle, jotka toimivat joko verkko- tai puhelinpalvelussa. Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsittelen ensiksi markkinointia yleisellä tasolla, minkä jälkeen määrittelen palvelu- ja vakuutuskäsitteet. Viimeiseksi määrittelen, mitä sisäisellä markkinoinnilla tarkoitetaan, minkälaisissa tilanteissa sisäistä markkinointia yleensä tarvitaan ja mistä toiminnoista sisäinen markkinointi koostuu.
Saamieni tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että hyvin hoidetulla sisäisellä markkinoinnilla on positiivista vaikutusta vakuutuspalveluihin vakuutusyhtiö X:n pääkaupunkiseudun asiakaspalvelukeskuksen asiakasneuvojien näkökulmasta. Kaikki sisäisen markkinoinnin toiminnot, jotka asiakasneuvojat kokivat jo toimiviksi, vaikuttivat positiivisesti heidän työhönsä asiakasneuvojina. Nämä toiminnot liittyivät koulutukseen, johdon antamaan tukeen sekä palvelujen ongelmatilanteiden hoitamiseen. Ne sisäisen markkinoinnin toiminnot, joissa koettiin puutteita, koettiin myös työtä rasittaviksi tekijöiksi. Sisäisen markkinoinnin toiminnot, joissa koettiin olevan puutteita, liittyivät sisäiseen ja ulkoiseen viestintään, järjestelmiin ja tekniikoihin, kannuste- ja palkkausjärjestelmiin sekä osastojen väliseen yhteistyöhön.
Asiakasneuvojien vastausten perusteella suurimmat kehittämistarpeet liittyivät niihin sisäisen markkinoinnin toimintoihin, joissa ilmeni puutteita. Kehitysideoita syntyi muun muassa selkeämpiin ohjeisiin viestintäkanavien käytössä, asiakastyöntekijöiden mukaan ottamiseen kampanjoiden ja mainoksien suunnittelussa, järjestelmien ja tekniikoiden luotettavuuden ja käytettävyyden parantamiseen, kannustejärjestelmän perustuminen myytyjen eurojen lisäksi myös hyviin asiakaspalautteisiin sekä osastojen välisen yhteistyön kehittämiseen. Kehittämisideoita syntyi kuitenkin myös niihin sisäisen markkinoinnin toimintoihin, jotka koettiin nykyhetkellä jo toimiviksi. Sisäisen markkinoinnin toimintoja voidaan parantaa entisestään muun muassa oikeiden asiakaskontaktien kautta tapahtuvalla koulutuksella, kouluttajien kouluttamisella, johdon lähestyttävyyden parantamisella, suoremmalla palautteella sekä palautteiden määrien lisäämisellä sekä lisäksi selkeämmillä ohjeilla erikoisalennuksiin liittyen.