Markkinointisuunnitelma Kansalaistoiminnan keskus Puistolle
Jokelainen, Jonna (2012)
Jokelainen, Jonna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101014326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101014326
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä käytännönläheinen markkinointisuunnitelma Kansalaistoiminnan keskus Puistolle. Kyseessä on nonprofit-organisaatio eli voittoa tavoittelematon yhdistys. Opinnäytetyö on toiminnallinen tuotos, joka koostuu ensin teoriaosuudesta ja liitteenä olevasta markkinointisuunnitelmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Puiston kävijämäärää, tunnettuutta ja näkyvyyttä, säilyttäen laadukas ja positiivinen imago.
Teoriaosuudessa käsiteltiin esimerkiksi markkinoinnin suunnittelua, markkinointiviestintää ja muita tärkeitä markkinointisuunnitelmaan liittyviä käsitteitä. Lähteinä on käytetty mahdollisimman tuoretta alan kirjallisuutta ja luotettavia verkkolähteitä.
Teoriaosuuden pohjalta on laadittu toiminnallinen tuotos, jossa on ensin mietitty lähtökohta-analyysien avulla yhdistyksen tämänhetkistä tilannetta. Sen jälkeen on laadittu markkinoinnin tavoitteiden perusteella Puistolle sopivia markkinointikeinoja, joita he voisivat tulevaisuudessa hyödyntää. Markkinointisuunnitelma on opinnäytetyön liitteenä ja se sisältää myös kuukausikohtaisen toimintaohjelman ja budjetin.
Tätä markkinointisuunnitelmaa Kansalaistoiminnan keskus Puisto voi hyödyntää markkinointinsa kehittämisessä. Kun kyseessä on nonprofit-organisaatio ja markkinointibudjetti on rajallinen, Puiston täytyy olla enemmän mukana sosiaalisessa mediassa, koska se on edullinen markkinointikeino. Useat sosiaalisen median kanavat ovat ilmaisia, joten niitä täytyy ehdottomasti hyödyntää.
Teoriaosuudessa käsiteltiin esimerkiksi markkinoinnin suunnittelua, markkinointiviestintää ja muita tärkeitä markkinointisuunnitelmaan liittyviä käsitteitä. Lähteinä on käytetty mahdollisimman tuoretta alan kirjallisuutta ja luotettavia verkkolähteitä.
Teoriaosuuden pohjalta on laadittu toiminnallinen tuotos, jossa on ensin mietitty lähtökohta-analyysien avulla yhdistyksen tämänhetkistä tilannetta. Sen jälkeen on laadittu markkinoinnin tavoitteiden perusteella Puistolle sopivia markkinointikeinoja, joita he voisivat tulevaisuudessa hyödyntää. Markkinointisuunnitelma on opinnäytetyön liitteenä ja se sisältää myös kuukausikohtaisen toimintaohjelman ja budjetin.
Tätä markkinointisuunnitelmaa Kansalaistoiminnan keskus Puisto voi hyödyntää markkinointinsa kehittämisessä. Kun kyseessä on nonprofit-organisaatio ja markkinointibudjetti on rajallinen, Puiston täytyy olla enemmän mukana sosiaalisessa mediassa, koska se on edullinen markkinointikeino. Useat sosiaalisen median kanavat ovat ilmaisia, joten niitä täytyy ehdottomasti hyödyntää.