Tradenomien täydennyskoulutustarpeet Savonlinnan seudulla
Pihlava, Sari (2012)
Pihlava, Sari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101614465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101614465
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Savonlinnan seudulla asuvien tradenomien täydennyskoulutustarpeita. Tutkimusaihetta lähestytään sekä nykyisen työn että urasuunnitelmien ja työn sisältöön liittyvien osaamisvajeiden avulla. Tutkimus on seudullisesti ajankohtainen, sillä tradenomin koulutus on päätetty lopettaa Savonlinnassa ja täydennyskoulutus on uuden haasteen edessä: miten seudulla asuvien tradenomien osaaminen saadaan vastaamaan muuttuvaa elinkeinoelämän tarvetta.
Osaamista tarkastellaan elinikäisen oppimisen näkökulmasta, sillä täydennyskoulutuksella on merkittävä rooli elinikäisen oppimisen edistämisessä. Toimintaympäristön muutokset – yhteiskunnan muuttuminen, työn sisällön ja tekemisen muotojen muutokset – tuovat kaikki lisähaastetta osaamiselle. Näiden muuttujien valossa pyritään kuvaamaan tulevaisuuden työelämän vaatimia taitoja ja hahmottamaan tradenomien tulevaisuudessa tarvitsemia taitoja.
Tutkimusaineisto koottiin verkkokyselynä Webropol 2.0 -ohjelman avulla 15. - 31.5.2012. Kyselyssä aineistoa kerättiin sekä strukturoiduilla että avokysymyksillä. Näin tutkimustuloksia voitiin analysoida osin määrällisesti, osin laadullisesti. Aineisto rajattiin koulutusohjelman ja kotiseudun mukaisesti – molemmat ehdot täyttäviä vastaajia oli kaikkiaan 48 kappaletta.
Tulosten perusteella Savonlinnan seudun tradenomien merkittävimmät osaamisvajeet keskittyivät juridiikkaan, kielitaitoon, johtamiseen sekä talouteen. Esimiesasemassa toimivien tradenomien kohdalla täydennyskoulutustarvetta oli erityisesti johtamisessa ja talouteen liittyvässä osaamisessa. Muiden työntekijäryhmien osaamisvaje noudatteli yleistä linjaa. Työttömät sen sijaan kokivat osaamisensa kaiken kaikkiaan muita ryhmiä heikommaksi. Yleisesti ottaen täydennyskoulutukseen suhtauduttiin myönteisesti. Suosituimmiksi opetustavoiksi nousivat arkisin, ilta-aikaan toteutettava monimuoto-opetus ja ajankohdasta riippumaton verkko-opetus.
Osaamista tarkastellaan elinikäisen oppimisen näkökulmasta, sillä täydennyskoulutuksella on merkittävä rooli elinikäisen oppimisen edistämisessä. Toimintaympäristön muutokset – yhteiskunnan muuttuminen, työn sisällön ja tekemisen muotojen muutokset – tuovat kaikki lisähaastetta osaamiselle. Näiden muuttujien valossa pyritään kuvaamaan tulevaisuuden työelämän vaatimia taitoja ja hahmottamaan tradenomien tulevaisuudessa tarvitsemia taitoja.
Tutkimusaineisto koottiin verkkokyselynä Webropol 2.0 -ohjelman avulla 15. - 31.5.2012. Kyselyssä aineistoa kerättiin sekä strukturoiduilla että avokysymyksillä. Näin tutkimustuloksia voitiin analysoida osin määrällisesti, osin laadullisesti. Aineisto rajattiin koulutusohjelman ja kotiseudun mukaisesti – molemmat ehdot täyttäviä vastaajia oli kaikkiaan 48 kappaletta.
Tulosten perusteella Savonlinnan seudun tradenomien merkittävimmät osaamisvajeet keskittyivät juridiikkaan, kielitaitoon, johtamiseen sekä talouteen. Esimiesasemassa toimivien tradenomien kohdalla täydennyskoulutustarvetta oli erityisesti johtamisessa ja talouteen liittyvässä osaamisessa. Muiden työntekijäryhmien osaamisvaje noudatteli yleistä linjaa. Työttömät sen sijaan kokivat osaamisensa kaiken kaikkiaan muita ryhmiä heikommaksi. Yleisesti ottaen täydennyskoulutukseen suhtauduttiin myönteisesti. Suosituimmiksi opetustavoiksi nousivat arkisin, ilta-aikaan toteutettava monimuoto-opetus ja ajankohdasta riippumaton verkko-opetus.
