Tapahtumatuotanto yritysmarkkinoilla : case: kevään 2012 Hansamania
Jaarinen, Heidi-Maria (2012)
Jaarinen, Heidi-Maria
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101914518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101914518
Tiivistelmä
Viihde- ja alennusmyynti-tapahtuma Hansamania järjestettiin uudella konseptilla maaliskuussa 2012 kauppakeskus Hansassa Turussa. Ensi kertaa tapahtumaan sai osallistua myös kauppakeskuksen ulkopuolella toimivat yritykset. Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö tarkastelee Hansamanian yhteistyökumppaneiden tyytyväisyyttä uudella konseptilla järjestettyyn tapahtumaan.
Tämän työn toimeksiantaja järjestää Hansamania-tapahtuman yhteistyössä kauppakeskus Hansan kanssa. Tutkimuksellinen osuus perustuu selvittävään kartoitukseen, jonka tavoitteena oli saada yksityiskohtaista informaatiota toimeksiantajalle, jonka pohjalta se voi kehittää omaa toimintaansa tapahtuman järjestäjänä. Selvittävä kartoitus suoritettiin pääosin avoimena yksilöhaastatteluna puhelimitse toukokuussa 2012. Yhteistyöyrityksistä valittiin sopiva näyte, joka koostui 12:sta yrityksestä. Vastauksia saatiin 10:ltä yritykseltä.
Teoriaosuudessa käsitellään yritysten välisen liiketoiminnan erityispiirteitä sekä asiakkuuksien johtamista yritystapahtumissa. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös tekijöitä, joiden huomioon ottaminen on edellytys toimivalle yhteistyölle ja onnistuneelle tapahtumalle.
Kartoituksen perusteella huomattiin, että tapahtuman järjestäjällä ja tapahtumaan osallistuvalla yrityksillä on erilaisia näkökulmia tapahtumaan. Haastattelujen perusteella saatiin hyödyllistä informaatiota, joka ei välttämättä olisi tullut esille ilman tätä opinnäytetyötä. Toteutuksen perusteella on esitetty toimeksiantajalle kehitysehdotuksia, joita se voi hyödyntää tulevissa Hansamania-tapahtumassa.
Tämän työn toimeksiantaja järjestää Hansamania-tapahtuman yhteistyössä kauppakeskus Hansan kanssa. Tutkimuksellinen osuus perustuu selvittävään kartoitukseen, jonka tavoitteena oli saada yksityiskohtaista informaatiota toimeksiantajalle, jonka pohjalta se voi kehittää omaa toimintaansa tapahtuman järjestäjänä. Selvittävä kartoitus suoritettiin pääosin avoimena yksilöhaastatteluna puhelimitse toukokuussa 2012. Yhteistyöyrityksistä valittiin sopiva näyte, joka koostui 12:sta yrityksestä. Vastauksia saatiin 10:ltä yritykseltä.
Teoriaosuudessa käsitellään yritysten välisen liiketoiminnan erityispiirteitä sekä asiakkuuksien johtamista yritystapahtumissa. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös tekijöitä, joiden huomioon ottaminen on edellytys toimivalle yhteistyölle ja onnistuneelle tapahtumalle.
Kartoituksen perusteella huomattiin, että tapahtuman järjestäjällä ja tapahtumaan osallistuvalla yrityksillä on erilaisia näkökulmia tapahtumaan. Haastattelujen perusteella saatiin hyödyllistä informaatiota, joka ei välttämättä olisi tullut esille ilman tätä opinnäytetyötä. Toteutuksen perusteella on esitetty toimeksiantajalle kehitysehdotuksia, joita se voi hyödyntää tulevissa Hansamania-tapahtumassa.