Päihdevalistukselle vaikuttavuutta -nuorten ajatuksia päihdevalistuksesta : Effectivity of Alcohol and Drug Awareness Education – Thoughts the Young Adults About Alcohol and Drug Awareness
Saikkonen, Katja (2012)
Saikkonen, Katja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102014537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102014537
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää minkälainen päihdevalistus tavoittaa nuoret. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa nuorten päihdevalistuksen tarpeesta Stop Huumeille ry:n päihdeinfon kehittämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteeseen pyrittiin opinnäytetyön kysymysten avulla: Minkälaisia päihdevalistus menetelmiä tulisi nuorten näkökulmasta katsottuna käyttää? Kenen toimesta päihdevalistusta tulisi antaa? Ja kokevatko nuoret keskuudessaan päihdeongelmaa?
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Aineistonkeruu on toteutettu kahdessa helsinkiläisessä koulussa. Aineistonkeruuseen osallistui 81, 11-24- vuotiasta nuorta. Vastaajista alle 18-vuotiaita oli yli puolet, tyttöjä hieman enemmän kuin poikia. Kerätty aineisto analysoitiin PASW Statistics 18 –ohjelmalla käyttäen frekvenssiä, vastausten prosenttimääriä ja ristiintaulukointia. Avoimia vastauksia tarkasteltiin sisällön analyysillä.
Tehokkaimmaksi päihdevalistusmenetelmäksi nuoret kokivat entisen päihteidenkäyttäjän pitämän oppitunnin. Tehokkaiksi menetelmiksi koettiin myös asiantuntijan pitämä oppitunti ja lyhytelokuvat sekä videot. Tytöt pitivät keskustelua aikuisen kanssa myös hyvänä päihdevalistusmenetelmänä. Tytöt kannattivat tehokkaina päihdevalistusmenetelminä myös tarina, draama ja teatteriesityksiä, kun taas poikien mielestä pelit ja kilpailut olisivat tehokkaampia. Mitä nuorempi ikäluokka oli kyseessä, sitä enemmän nuoret kokivat päihteitä käytettävän liikaa. Kaikissa ikäluokissa nuorista yli puolet olivat sitä mieltä, että päihteitä käytetään heidän ikäluokassaan liikaa. Muutama prosentti nuorista koki oman päihdetietoutensa riittämättömäksi. Päihdeinfoihin kaivattiin kuitenkin tietoa päihteistä, mutta lyhyesti ja ytimekkäästi. Kaikissa ikäluokissa päihdevalistusta haluttiin entisiltä päihteiden käyttäjiltä. Nuoremmat vastaajat kokivat luokanopettajan sekä terveydenhuollon ammattilaisen hyvänä päihdekasvattajana.
Tärkein löydös opinnäytetyöstä on, että nuoret haluavat päihdetietoutta entisiltä päihteiden käyttäjiltä. Päihteidenkäyttäjältä toivottiin tietoa päihteistä ja niiden vaikutuksista. Toinen opinnäytetyön löydös oli, että nuoret toivoivat vanhemmilta enemmän rajoja ja tietoisuutta nuorten tekemisistä, sekä tietoa päihteistä. Nuoret ajattelivat, että päihteiden ensikokeiluja saataisiin estettyä tai siirrettyä myöhemmäksi, mikäli vanhemmat pitäisivät lapsilleen tiukempaa kuria.
Vanhempia tulisi tukea enemmän nuorten kasvatuksessa. Opinnäytetyöstä nousi kehittämis-ehdotukseksi päihdeinfoihin se, että myös vanhemmille olisi hyvä antaa valistusta nuorten päihteidenkäytöstä. Esimerkiksi koulujen vanhempien illoissa olisi hyvä ottaa nuorten päihteiden käyttö puheeksi ja kannustaa vanhempia ottamaan päihteet puheeksi myös kotona. Päihdeinfoa on hyvä suunnitella yhdessä entisten päihteiden käyttäjien kanssa ja ottaa heidät avuksi tiedon välittämiseksi nuorille. Näin ollen päihdeinfo on kohdennettu nuorten toiveista käsin ja infon sanoma tavoittaa nuoret paremmin. Mielenkiintoisena jatkotutkimusaiheena olisi etsiä luotettavaa tietoa siitä, kuinka tehokasta entisen päihteiden käyttäjän pitämä oppitunti päihteistä on.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Aineistonkeruu on toteutettu kahdessa helsinkiläisessä koulussa. Aineistonkeruuseen osallistui 81, 11-24- vuotiasta nuorta. Vastaajista alle 18-vuotiaita oli yli puolet, tyttöjä hieman enemmän kuin poikia. Kerätty aineisto analysoitiin PASW Statistics 18 –ohjelmalla käyttäen frekvenssiä, vastausten prosenttimääriä ja ristiintaulukointia. Avoimia vastauksia tarkasteltiin sisällön analyysillä.
Tehokkaimmaksi päihdevalistusmenetelmäksi nuoret kokivat entisen päihteidenkäyttäjän pitämän oppitunnin. Tehokkaiksi menetelmiksi koettiin myös asiantuntijan pitämä oppitunti ja lyhytelokuvat sekä videot. Tytöt pitivät keskustelua aikuisen kanssa myös hyvänä päihdevalistusmenetelmänä. Tytöt kannattivat tehokkaina päihdevalistusmenetelminä myös tarina, draama ja teatteriesityksiä, kun taas poikien mielestä pelit ja kilpailut olisivat tehokkaampia. Mitä nuorempi ikäluokka oli kyseessä, sitä enemmän nuoret kokivat päihteitä käytettävän liikaa. Kaikissa ikäluokissa nuorista yli puolet olivat sitä mieltä, että päihteitä käytetään heidän ikäluokassaan liikaa. Muutama prosentti nuorista koki oman päihdetietoutensa riittämättömäksi. Päihdeinfoihin kaivattiin kuitenkin tietoa päihteistä, mutta lyhyesti ja ytimekkäästi. Kaikissa ikäluokissa päihdevalistusta haluttiin entisiltä päihteiden käyttäjiltä. Nuoremmat vastaajat kokivat luokanopettajan sekä terveydenhuollon ammattilaisen hyvänä päihdekasvattajana.
Tärkein löydös opinnäytetyöstä on, että nuoret haluavat päihdetietoutta entisiltä päihteiden käyttäjiltä. Päihteidenkäyttäjältä toivottiin tietoa päihteistä ja niiden vaikutuksista. Toinen opinnäytetyön löydös oli, että nuoret toivoivat vanhemmilta enemmän rajoja ja tietoisuutta nuorten tekemisistä, sekä tietoa päihteistä. Nuoret ajattelivat, että päihteiden ensikokeiluja saataisiin estettyä tai siirrettyä myöhemmäksi, mikäli vanhemmat pitäisivät lapsilleen tiukempaa kuria.
Vanhempia tulisi tukea enemmän nuorten kasvatuksessa. Opinnäytetyöstä nousi kehittämis-ehdotukseksi päihdeinfoihin se, että myös vanhemmille olisi hyvä antaa valistusta nuorten päihteidenkäytöstä. Esimerkiksi koulujen vanhempien illoissa olisi hyvä ottaa nuorten päihteiden käyttö puheeksi ja kannustaa vanhempia ottamaan päihteet puheeksi myös kotona. Päihdeinfoa on hyvä suunnitella yhdessä entisten päihteiden käyttäjien kanssa ja ottaa heidät avuksi tiedon välittämiseksi nuorille. Näin ollen päihdeinfo on kohdennettu nuorten toiveista käsin ja infon sanoma tavoittaa nuoret paremmin. Mielenkiintoisena jatkotutkimusaiheena olisi etsiä luotettavaa tietoa siitä, kuinka tehokasta entisen päihteiden käyttäjän pitämä oppitunti päihteistä on.