Palvelukonseptin Kehittäminen - Case Bang & Bonsomer Group Oy
Liukkonen, Jani; Hinkkanen, Emilia (2012)
Liukkonen, Jani
Hinkkanen, Emilia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101914527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101914527
Tiivistelmä
Uudenlaiset innovaatiot palveluissa luovat yrityksille lisäarvoa kilpailutilanteessa. Palveluista on nopeasti muodostunut monille teollisuusyrityksille merkittävä kilpailukeino sekä tuloksen-tekoväline. Yritykset ovat huomanneet, että tuotteet ja palvelut täydentävät toisiaan ja markkinoilla pärjää sellainen toimija, joka hallitsee nämä molemmat osa-alueet.
Opinnäytetyömme aiheena on palvelukonseptin kehittäminen Bang & Bonsomer Group Oy:n teollisuuskemikaaliosaston Valkeakosken tehtaalle. Kartoitimme yrityksen nykyistä palvelu-konseptia sekä nostimme tutkimuksemme avulla kehittämiskohteita esiin tehtaan toiminnan parantamiseksi. Selvitimme, mitä tavoitteita yritys oli asettanut Valkeakosken tehtaalle, mitkä näistä tavoitteista ovat toteutuneet ja mitkä jääneet toteutumatta. Tehtaan nykytilaa arvioituamme laadimme aiheesta SWOT-analyysin.
Teoriaosuuden lähteinä käytimme artikkeleita ja teoksia muun muassa palvelujen markki-noinnista, kilpailuedusta sekä arvoketjusta. Lähteitä täydensivät lisäksi etsimämme tiedot Internetistä sekä muiden opiskelijoiden aiheesta tekemät opinnäytetyöt. Tutustuimme lähemmin myös kemikaalilainsäädäntöön ja siihen liittyviin rajoituksiin.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytimme Katri Ojasalon artikkelia The Shift from Co-Production in Services to Value Co-Creation. Kyseisessä artikkelissa tarkastellaan kolmea erilaista lähestymistapaa palvelujen tuotantoon.
Tutkimuksen menetelmäksi valitsimme kvalitatiivisen tutkimuksen, koska mielestämme se antoi parhaat lähtökohdat meille ymmärtää syvällisesti Valkeakosken tehtaan toimintatapoja. Teemahaastatteluita oli yhteensä kaksi, joissa haastattelimme case-yrityksemme edustajaa, yhteistyökumppania sekä asiakasta.
Mielestämme opinnäytetyö onnistui hyvin, koska saimme nostettua konkreettisia kehittämis-ehdotuksia esille, mitkä myös case-yrityksen mielestä olivat potentiaalisia. Yhteistyö Bang & Bonsomerin kanssa oli koko projektin ajan erittäin tiivistä ja saimme positiivista palautetta esiteltyämme tutkimustuloksemme yritykselle.
Opinnäytetyömme aiheena on palvelukonseptin kehittäminen Bang & Bonsomer Group Oy:n teollisuuskemikaaliosaston Valkeakosken tehtaalle. Kartoitimme yrityksen nykyistä palvelu-konseptia sekä nostimme tutkimuksemme avulla kehittämiskohteita esiin tehtaan toiminnan parantamiseksi. Selvitimme, mitä tavoitteita yritys oli asettanut Valkeakosken tehtaalle, mitkä näistä tavoitteista ovat toteutuneet ja mitkä jääneet toteutumatta. Tehtaan nykytilaa arvioituamme laadimme aiheesta SWOT-analyysin.
Teoriaosuuden lähteinä käytimme artikkeleita ja teoksia muun muassa palvelujen markki-noinnista, kilpailuedusta sekä arvoketjusta. Lähteitä täydensivät lisäksi etsimämme tiedot Internetistä sekä muiden opiskelijoiden aiheesta tekemät opinnäytetyöt. Tutustuimme lähemmin myös kemikaalilainsäädäntöön ja siihen liittyviin rajoituksiin.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytimme Katri Ojasalon artikkelia The Shift from Co-Production in Services to Value Co-Creation. Kyseisessä artikkelissa tarkastellaan kolmea erilaista lähestymistapaa palvelujen tuotantoon.
Tutkimuksen menetelmäksi valitsimme kvalitatiivisen tutkimuksen, koska mielestämme se antoi parhaat lähtökohdat meille ymmärtää syvällisesti Valkeakosken tehtaan toimintatapoja. Teemahaastatteluita oli yhteensä kaksi, joissa haastattelimme case-yrityksemme edustajaa, yhteistyökumppania sekä asiakasta.
Mielestämme opinnäytetyö onnistui hyvin, koska saimme nostettua konkreettisia kehittämis-ehdotuksia esille, mitkä myös case-yrityksen mielestä olivat potentiaalisia. Yhteistyö Bang & Bonsomerin kanssa oli koko projektin ajan erittäin tiivistä ja saimme positiivista palautetta esiteltyämme tutkimustuloksemme yritykselle.