Oppimistulosten parantaminen
Venäläinen, Eila; Hytönen, Riku; Kivelä, Arto; Louhelainen, Marjut; Sinkko, Simo (2012)
Venäläinen, Eila
Hytönen, Riku
Kivelä, Arto
Louhelainen, Marjut
Sinkko, Simo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110815018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110815018
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen innoittajana toimi hankkeen kirjoittajien arkipäivän opetus- ja koulutustyötä hankaloittanut, kokemuksemme mukaan hyvinkin yleinen ongelma oppimistulosten heikkoudesta. Koimme, että käyttämämme pedagogiset keinot eivät tarjonneet parasta mahdollista lähestymistapaa opetuksemme toteuttamiseksi. Täten tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli yksilöidä sekä opiskelija-, että opettajalähtöisiä oppimista estäviä tekijöitä ja löytää menetelmiä, joilla kehittää jo olemassa olevien opetuskokonaisuuksia laadukkaammiksi ja tuloksellisemmiksi.
Työn toteutettiin yhteisen, oppimista ja sen esteitä käsittelevän kirjallisuuskatsauksen ja yksilöllisten opetuksen kehittämistä käsittelevien opetustapausten kautta.
Kehittämishankkeen tulokset tulivat esille kahdella tapaa. Kirjallisuuskatsauksen tuoma lisääntynyt tiedostavuus oppimiseen vaikuttavista tekijöistä ja erityisesti sitä alitajuisesti estävistä tekijöistä tarjoaa hankkeen kirjoittajille mahdollisuuden syventää ammatillista kehittymistään opetustyössään. Lisäksi yksilölliset opetuksen kehittämishankkeet tarjoavat rationaalisia käytännön ehdotuksia opetustyön laadun parantamiseksi.
Työn toteutettiin yhteisen, oppimista ja sen esteitä käsittelevän kirjallisuuskatsauksen ja yksilöllisten opetuksen kehittämistä käsittelevien opetustapausten kautta.
Kehittämishankkeen tulokset tulivat esille kahdella tapaa. Kirjallisuuskatsauksen tuoma lisääntynyt tiedostavuus oppimiseen vaikuttavista tekijöistä ja erityisesti sitä alitajuisesti estävistä tekijöistä tarjoaa hankkeen kirjoittajille mahdollisuuden syventää ammatillista kehittymistään opetustyössään. Lisäksi yksilölliset opetuksen kehittämishankkeet tarjoavat rationaalisia käytännön ehdotuksia opetustyön laadun parantamiseksi.